Cei 50.000 de oameni care merg zilnic la serviciu în Pipera, unde lucrează cei mai bine plătiţi corporatişti, generează un miliard de euro pentru economia românească. Cei peste 50.000 de corporatişti din Pipera lucrează în aproape 30 de clădiri. Sunt tineri, pregătiţi, bine plătiţi şi fac parte din categoriile ţintite de cei mai mulţi publicitari.

19470-1.jpgAu predispoziţie spre a consuma, puterea de cumpărare peste medie (câştigă anual peste 400 de milioane de euro) şi şanse mari de promovare în firmele în care lucrează. Acestea plătesc chirii în valoare de circa 40 de milioane de euro pe an, conform estimărilor „Forbes România", dar angajaţii le aduc profituri anuale de peste 300 de milioane de euro, dacă extrapolăm datele dintr-un studiu al companiei de consultanţă PricewaterhouseCoopers (PwC).

Mulţi sunt deja middle-manageri sau şefi de departamente, iar dacă includem şi pe cele câteva mii dintre cei mai bogaţi români care locuiesc în zona rezidenţială din apropiere (celebra Pipera-Băneasa), au o putere de cumpărare mai mare decât a celor 300.000 de oameni care trec zilnic prin faţa magazinului Unirea, considerat cel mai aglomerat loc din România şi cel mai bun vad pentru orice afacere. Iar dacă zona Pipera şi-a pierdut în criză o parte din avântul din perioada de boom, consumatorii au rămas aici şi vin la muncă în fiecare zi, fiind expuşi oricărui panou şi fluturaş publicitar, dar şi dezvoltării zonei.

Împărţirea zonei

Consultanţii imobiliari afirmă că, acum, două treimi din suprafaţa utilizată, din totalul celor 570.000 de metri pătraţi de birouri pe care îi cumulează cele 27 de clădiri din zona Pipera, sunt ocupate de operaţiuni de tip back-office.

Primul dezvoltator care a mirosit potenţialul zonei a fost RED Management, care a dezvoltat Iride Business Park, pe locul fostei fabrici de cinescoape. Proiectul a fost vândut în 2004, an în care Liviu Tudor lansa parcul de birouri Novo Park. De atunci, mai mulţi dezvoltatori au investit în această zonă, pentru că în 2007, în plin boom economic, companiile se extindeau şi aveau nevoie de spaţii.

Dar, la fel ca pentru întreaga piaţă imobiliară românească şi nu numai, după mărirea din perioada 2004-2008, a venit decăderea. Blocarea tranzacţiilor de închiriere, apariţia primelor bannere pe care scria cu litere de o şchioapă „Offices to let" şi, mai ales, livrarea unor clădiri care erau, şi încă sunt, pe jumătate - sau chiar deloc - ocupate: Global City, Swan Office Park.

Fie criză sau nu, sutelor de milioane de euro generate prin activitatea desfăşurată de cei 50.000 de corporatişti angajaţi în Pipera li se adaugă sume, mai mici sau mai mari, provenite din afacerile conexe. Cele mai multe dintre aceste businessuri vizează zona de servicii. Pentru că miile de angajaţi din zonă au nevoie de restaurante unde să mănânce, de bănci unde să-şi plătească facturile, de coafor sau de farmacie.

Chiriaşii din Pipera

În plin boom imobiliar, cererea venea atât de la clienţi existenţi care voiau spaţiu mai mare, cât şi de la grupuri importante, precum Vodafone, Oracle, Orange sau Raiffeisen, pentru activităţi de back-office. Alte companii, precum HP sau Coca‑Cola, foloseau spaţiile şi pentru cartierele generale. Apăreau şi nume noi pe piaţă, precum Renault Technologie Roumanie.

Povestea cartierului Pipera

În urmă cu mai bine de şapte ani, Horaţiu Florescu, cel mai cunoscut broker de pe segmentul închirierilor de birouri, afirma că Pipera avea să devină centrul de greutate al segmentului corporate.Chiriile erau mai mici cu aproape 25% faţă de Central Business District şi Centru (zona cuprinsă între Piaţa Charles de Gaulle şi Piaţa Operei, care include şi Piaţa Victoriei), accesul la metrou era facil (staţia Pipera), aeroportul era aproape (vital pentru expaţi şi/sau partenerii de afaceri), spaţiile oferite de clădiri erau generoase, locurile de parcare numeroase, iar puterea electrică instalată era foarte mare, deoarece fusese dimensionată potrivit cerinţelor vechilor fabrici.

„Nu mai găseşti în tot oraşul o asemenea zonă, care să aibă toate aceste calităţi", spunea el. Pe măsură ce economia începea să duduie, companiile s-au extins agresiv şi au început să aibă nevoie, pe lângă birouri pentru managementul superior, situate în zonele centrale, de spaţii pentru operaţiunile de back-office, esenţiale pentru desfăşurarea în bune condiţii a activităţii. „Pipera era un amplasament foarte bun pentru companiile care voiau să fie în centru-nord, dar nu aveau buget de centru", spune CEO-ul companiei de consultanţă imobiliară Knight Frank/The Advisers. Cele mai multe companii din Pipera au activităţi de back-office şi call center, potrivit companiei de consultanţă imobiliară Real Time.


Sursa

28 June 2011