Podul suspendat de la Brăila este unul dintre cele mai vechi și cele mai importante proiecte de infrastructură din România. Fiecare moment ne aduce mai aproape de concretizare, cel puțin teoretic. Cu toate acestea, încă nu s-a ajuns la construcția în sine, ci abia la identificarea echipelor potrivite să îl construiască.

41509-pod_dunare.jpg

Cu 47 de metri înălțime, 23 de kilometri lungime și 31 de metri lățime, cel mai înalt pod peste Dunăre din România sună impresionant. Un capăt va fi pe malul dintre Brăila, celălalt capăt – pe malul dinspre Tulcea. Următorul cel mai înalt pod peste Dunăre este cel de la Calafat, cu o înălțime de 45 de metri. Diferența vine din tipul de trafic căruia deservesc cele două poduri. Podul de la Galați deservește sectorul fluvial, iar cel din Calafat – celui maritim, unde gabaritul navelor este mai mic. Potrivit calculelor specialiștilor, investiția este jumătate de miliard de euro, dar urmează să fie acoperită din fonduri europene. Durata contractului este de nouă ani, dar primul an și jumătate va fi destinat exclusiv proiectării. Urmează apoi trei ani destinați construcției în sine, iar cinci ani va fi perioada de garanție.

De o parte și de alta a podului vor fi construite două viaducte de acces, fiecare cu o lungime de 110 metri. Podul va avea două benzi de circulație pe fiecare sens, care vor fi despărțile pe centru de o zonă cu o lățime de trei metri. Pentru cei care vor să traverseze podul pe jos, sau pentru situații de urgență, vor exista două benzi adiționale destinate traficului pietonal, bicicletelor sau personalului de întreținere. Aceste trotuare au fiecare câte 2.8 metri. 

Importanța podului suspendat peste Dunăre este crucială pentru economia României. Proiectul este cuprins în Master Planul General de Transport al României si face parte din categoria proiectelor de tip ITI (Investitii Teritoriale Integrate), finantabile din POIM 2014 - 2020, Axa Prioritara 2 "Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil și eficient". Totuși, pentru un proiect atât de important, el este foarte mult tărăgănat. Acesta este unul dintre cele mai vechi proiecte anunțate de autoritățile din județele Brăila, Tulcea și Galați. Acestea însă nu par să se pună de acord, iar până acum s-au făcut mai multe studii de prefezabilitate și fezabilitate. Cel mai recent dintre acestea s-a făcut în anul 2015, iar cele mai vechi s-au făcut în anul 2003.

 

10 July 2017