Construirea unei relaţii cu clientul este mai importantă decât semnarea contractului de vânzare-cumpărare. Clientul nu trebuie să aibă întotdeuna dreptate, ci trebuie să primească informaţia corectă. Promptitudinea şi eficienţa sunt printre cele mai importante caracteristici ale unui consultant imobiliar de top. Acestea sunt doar câteva dintre sfaturile celei denumite „Regina Imobiliarelor”, omul care se bucură de încrederea celor mai bogaţi oameni din lume, brokerul american care a intermediat tranzacţii de miliarde dolari. 

29413-dollar-houses.jpgDolly Lenz este vice-preşedintele Prudetial Douglas Elliman, companie imobiliară fondată încă din 1911. Femeia de 57 ani este consultantul imobiliar cu cele mai multe tranzacţii imobiliare din Statele Unite ale Americii, în ultimii 15 ani, estimate la peste opt miliarde dolari. Descrisă ca având ferocitatea unui rechin, însă apreciată pentru delicateţe, americanca este apreciată de cei mai puternici oameni de afaceri, indiferent că vor să-şi vândă apartamentul dintr-un zgârie nori sau să cumpere un conac ultra-luxos. IMOPEDIA.ro prezintă câteva dintre principiile după care se ghidează în piaţa imobiliară americană, aplicabile şi în România.

Relaţia cu clientul este mai importantă decât tranzacţia în sine

Scopul final al oricărei colaborări este încheierea tranzacţiei, iar cosultanţii imobiliari se gândesc instinctiv la acest lucru, deoarece ştiu că dacă nu se semnează contractul, nu îşi vor obţine comisionul. Drept urmare, cei mai mulţi agenţi îşi concentrează eforturile pentru a-i aduce pe vânzător şi pe cumpărător pe aceeaşi frecvenţă. Această abordare este ideală pentru a încheia o tranzacţie anume, însă nu este întotdeauna în beneficiul unui client vechi, care apelează la acelaşi consultant de mai multe ori.    

„Întotdeauna mi-am reprezentat clienţii la cele mai înalte standarde şi m-am străduit să creez relaţii pe termen lung cu anumiţi clienţi, bazate pe încredere. Consider că este treaba mea să reprezint interesele celor mai fideli clienţi, chiar dacă acest lucru presupune să îi sfătuiesc să se retragă dintr-o afacere cu potenţial, atunci când termenii nu sunt în favoarea lor. În ani de experienţă am învăţată că niciun comision nu este mai presus de încrederea şi respectul pe care ţi le acordă un client”, sfătuieşte consultantul imobiliar american.

Confruntările nu trebuie evitate, ci fac parte din fişa postului

Specialista se declară uimită de faptul că numeroşi oameni (mulţi chiar din poziţii de top management) – indiferent de domeniu, dar în special din real estate – se simt inconfortabil în cadrul unei discuţii în contradictoriu, astfel că evită cu obstinaţie orice confruntare. Cu toţii ne dorim să fim plăcuţi de cei din jur, însă acest sentiment nu trebuie să fie mai presus de responsabilitatea unui broker imobiliar de a-şi reprezenta clientul.

„Am fost adesea asemuită cu un rechin, ba chiar am fost întrebată dacă această comparaţie mă flatează. Nu ştiu dacă chiar îmi place această asemănare, însă de multe ori este necesară. Procesul de negociere trebuie dus la final cu succes, fără greşeli sau scuze, numai un astfel de comportament va atrage clienţi fideli sau recomadări ulteriare”, explică Dolly Lenz.

Tranzacţiile imobiliare sunt conflictuale prin natura lor, deoarece cumpărătorul şi vânzătorul au interese diametral opuse, astfel că spiritele se pot încinge pe parcursul procesului de negociere, iar consultantul imobiliar este cel care trebuie să îşi menţină calmul şi să facă faţă cu brio. Clientul analizează şi evaluează comportamentul brokerului care îl reprezintă, nefiind interesat de confortul momentan al acestuia. Un consultant imobiliar de top trebuie să câştige negocierile şi să întoarcă dezavantajele în favoarea sa, dacă vrea să răzbată într-un mediu extrem de competitiv.

Mitul „clientul are întotdeauna dreptate”

„Clienţii cu care lucrez sunt oameni de afaceri inteligeţi, cu experienţă, care stăpânesc arta negocierii. Mulţi dintre ei administrează fonduri uriaşe sau reprezintă companii renumite, astfel 29414-dolly_lenz.jpgcă ştiu exact ce vor, când şi cum anume trebuie să fie livrat. Motivul pentru care ei apelează la serviciile mele este informaţia specifică pe care o deţin, cunoştinţele mele despre domeniul acesta”, declară vice-preşedintele companiei imobiliare cu peste 100 ani de experienţă.

Consultanţii imobiliari trebuie să stăpânească informaţii corecte şi precise despre piaţa imobiliară, dar nu trebuie să ezite în a-i transmite acest lucru clientului. Specialista subliniază că jobul unui broker este să asculte cu atenţie toate ideile preconcepute ale clientului său şi să îi explice acestuia unde greşeşte şi cu ce are dreptate – „nu îi spun clientului ce vrea să audă, ci îi spun ce trebuie să audă”. Numai după ce beneficiază de toate informaţiile, fie ele pozitive sau negative, clientul poate lua o decizie corectă. Mai mult, totul face parte din procesul de câştigare a încrederii şi respectului, care sunt principii fundamentale într-o relaţie de afaceri profitabilă.

Mitul „proprietatea îşi găseşte rapid un cumpărător, fără ajutorul unui specialist”

Căminele celor mai bogaţi oameni sunt unice, proprietăţi rare, cu caracteristici incomparabile, extrem de apreciate în lumea celor cu averi impresionante. Iar aceşti vânzători nu angajează un consultant imobiliar numai pentru a le vinde proprietatea, ci vor de la acesta să obţină cel mai bun preţ, într-o piaţă în care totul este relativ.

„Dacă proprietatea se vinde singură, de ce au nevoie să îţi ofere ţie un comision din preţul de vânzare? Pentru a deschide uşa unui potenţial cumpărător? Oricine poate cumpăra un robot care să facă asta, pentru mult mai puţini bani”, susţine cea poreclită „Regina Imobiliarelor”.

Mai mult, aceşti clienţi au nevoie de asistenţă pentru a stabili preţul de vânzare, deoarece nu cunosc piaţa. Găsirea cumpărătorului şi obţinerea preţului stabilit reprezintă valoarea pe care o aduce un broker priceput, singurul motiv pentru care clientul este dispus să plătească un comision important, subliniază specialista.

Cei bogaţi şi puternici preţuiesc timpul, ceea ce ar trebui să facă şi un consultant imobiliar

Cei mai mulţi dintre clienţii bogaţi şi importanţi nu au timp de pierdut, sunt genul de oameni care vor ca lucrurile să se desfăşoare cât mai repede. Nu au ajung în funcţiile şi poziţiile sociale actuale având răbdare infinită şi au pretenţia de la cei cu care lucrează să înţeleagă importanţa timpului. Ei aşa funcţionează, iar colaboratorii lor trebuie să se adapteze acestor cerinţe.

„Într-o piaţă extrem de activă, primesc sute de mailuri în fiecare zi şi le răspund tuturor în câteva minute. Clienţii noi sunt surprinşi de promptitudine, dar nu cunosc altă modalitate de lucru. Într-adevăr, dorm cu telefonul la cap. Îmi afectează viaţa personală? Sigur că da, dar clienţii vor rapiditate şi eficienţă, acesta fiind principalul motiv pentru care apelează din nou la serviciile mele şi pentru care mă recomandă mai departe”, încheie Dolly Lenz. 

 







 

5 February 2013