Expansiunea marilor lanţuri de retail în Capitală pare a fi stopată, cel puţin pe moment, de preţul în continuă creştere al terenurilor. Cu toate că mai toate companiile au anunţat planuri agresive de extindere, în acest an doar Carrefour şi real,-Hipermarket  vor deschide noi magazine în Bucureşti.

Dacă judecăm după ritmul de expansiune şi numărul de magazine, în top sunt Real,- şi Kaufland. Dacă luăm în calcul volumul vânzărilor şi dimensiunea magazinelor, Carrefour este lider. Prezenţa în mai multe cartiere bucureştene ar situa bine retailerul Billa. Expansiunea în ţară ar avantaja Spar, lanţ de hipermarketuri de cartier, dar care nu a deschis, deocamdată, niciun magazin în Capitală. 

În dezavantaj ar fi Auchan, care, la momentul deschiderii, anunţa o expansiune mai accentuată, dar care a frânat ritmul acestora din motive, deocamdată, necunoscute. Real,- va deschide în cartierul Berceni din Capitală al cincisprezecelea  magazin al reţelei şi al doilea din Bucureşti, în urma unei investiţii de 22,5 milioane de euro.

Real,-  Berceni va fi urmat de un magazin al retailerului francez Carrefour, dar şi de o unitate Cora, proiecte ce vor fi finalizate în 2009 în acelaşi cartier din sudul Bucureştiului, care va fi la acel moment cel mai aglomerat în hipermarketuri.


Touşi numărul  hipermarketurilor se va dubla

Deşi în anii 1990, România reprezenta o piaţă cu un mare potenţial pentru retaileii internaţionali, situa­ţia nu s-a schimbat cu mult. Până în 2012 cel puţin, hipermarketurile vor continua să se extindă fără a se teme de cuvântul „prea mult".

Cu toate acestea se pare că planurile de expansiune sunt puse în dificultate de preţul mare al terenurilor. „Securizarea locaţiilor a început să devină tot mai dificilă pentru lanţurile de hipermarketuri", spun specialiştii din piaţa imobiliară.

Tjeerd Jegen, directorul general al reţelei Real,- în România, vede un potenţial în Bucureşti pentru 22-23 de hipermarketuri, adică dublu faţă de numărul din prezent. Rămâne de văzut cum îşi vor acoperi cartierele Capitalei marii retaileri pentru că, deocamdată, există zone neacoperite, dar şi fără proiecte în plan, cum ar fi Rahova, Ferentari. În prezent, există 10 hipermarketuri operaţionale şi alte şapte proiecte similare planificate până în 2010.

Real,- va acoperi, de anul viitor, o altă zonă neexploatată, în cartierul rezidenţial Cotroceni, unde va deschide un magazin într-un mall.

În Bucureşti, comerţul modern l-a devansat pe cel tradiţional, ajungând la o cotă de piaţă de 70% din valoarea totală a bunurilor de larg consum, potrivit unui studiu GfK din primele nouă luni ale lui 2007.
În Capitală, hipermarketurile deţin cea mai mare pondere dintre toate formele de comerţ (38%), în creştere de la an la an. Pe locul doi în 2007 (în Capitală) se situează supermarketurile. (Oana Grecea)

Sursa

11 April 2008