„Am conceput o Dacia nu un monopost de Formula 1", spun studenţii romani care participa la Competitia caselor verzi Solar Decathlon de la Madrid. Cei 45 de tineri, de la Universităţile de Construcţii, Arhitectură, Politehnică si Arte din Bucureşti, pariază pe proiectul Prispa care foloseste panouri fotovoltaice pentru producerea energiei si al cărui cost nu depaseste 90.000 de euro. Chiar daca nu vor castiga competitia, studentii au demonstrat viabilitatea produsului. Casa a fost deja vanduta.

26622-prispa_1_47408800.jpgLocuinţa mea solară... e la tară. Aceasta este ideea de la care au pornit studentii romani atunci cand au conceput Casa Prispa, proiectul cu care s-au calificat la competitia Solar Decathlon de la Madrid.

Intensitatea soarelui este cel mai impotrant element in ecuatia functionarii caselor expuse la Solar Decathlon. De exemplu proiectul romanesc Prispa produce prin celulele fotovoltaice aflate pe acoperis de două ori mai multă energie în Madrid decat produce in Bucuresti.

Solar Decathlon este o competiţie care cuprinde 10 probe în care sunt analizate eficienţa energetică, arhitectura, confortul, lucrările de inginerie şi construcţie şi inovatia.

La capitolul confort juriul testeaza inclusiv impactul zgomotului asupra locuintei.

Casele care participa la Solar Decathlon sunt alimentate cu energie solară pe timpul zilei, amplasarea lor trebuie sa aiba cel mai mic impact asupra mediului iar consumul de energie sa fie cat mai redus.

În timp ce alti studenti s-au prezentat cu proiecte scumpe, ale caror bugete de cercetare au ajuns si la cateva milioane de euro, România vine cu cea mai ieftină casă verde în cadrul competiţiei europene Solar Decathlon. Costul estimativ este 90.000 de euro iar consumul de energie este redus. O Dacia în care nu mai bagi benzina, spun studentii romani care au conceput Prispa.

"Ca si productie de energie folosim panourile fotovoltaice pentru energie electrica iar pentru energie termica avem un sistem de doua panouri solare cu o suprafata echivalenta de 4 m patrati cu care producem apa calda."

Schneider Electric este sponsorul principal al concursului Solar Decathlon si va sprijini competiţia cel putin pana in 2014. Reprezentanţii companiei au numai cuvinte de lauda la adresa studentilor romani.

"Proiectul românesc este o idee excelentă. Conceptul este genial. A veni cu un concept accesibil este foarte, foarte important în aceste zile. Noi putem avea cele mai bune idei, dar ele pot costa mulţi bani. Punerea în practică a unui concept accesibil ca preţ, care să aibă sens pentru oameni este o idee foarte bună. Faptul că au găsit deja un cumpărător pentru casa lor arată că sunt capabili de acest lucru. O casă care utilizează energie verde este ceea ce fiecare îşi doreşte să cumpere." Jo Hart, senior vice-president of marketing at Schneider Electric.

Solar Decathlon Europe 2012 este cea mai cunoscută competiţie care promovează cercetarea în domeniul arhitecturii sustenabile. La Madrid sunt in competitie 18 proiecte din 11 tari. În momentul realizarii acestui reportaj Romania era pe locul patru. Castigatorul va fi anuntat pe 29 septembrie.

 

Sursa

27 September 2012