Dupa ce ANL si-a aratat in multe situatii incapacitatea de a gestiona propriile dezvoltari imobiliare, iata ca ANL ar putea sa intervina si in procesul dezvolatorilor privati. Oficialii ADIRU (Asociatia Dezvoltatorilor Imobiliari din Romania - Urbanis) au sesizat cateve dintre masurile drastice ce apar in proiectul de lege ce ar putea bloca dezvoltatorii imobiliari:

42392-dezvoltari.jpg 

ANL cere sa inregistreaze toate dezvoltarile

"Toate dezvoltarile imobiliare vor trebui inregistrate la ANL. Primariile vor trebui sa trimita certificatele de urbanism catre ANL ceea ce va reprezenta o alta procedura birocratica si alte intarzieri in derularea proiectelor imobiliare avand in vedere ca raspunsul la cererea de autorizare va dura 30 de zile, daca bineinteles nu sunt solicitate alte documente. In plus dezvoltatorii trebuie sa depuna o prezentare si un istoric cu proiectele derulate in ultimii 3 ani, ceea ce inseamna ca va exista o limitare pentru cei care doresc sa initieze un proiect imobiliar si nu au mai facut acest lucru pana acum, inclusiv pentru investitori straini. De precizat ca ANL este o institutie care gestioneaza proiecte de natura sociala din domeniul public si nu are capacitatea de a evalua calitatea si bonitatea unui proiect din domeniul privat. ANL primeste puteri discretionare de autorizare sau retragere a autorizarii unui proiect imobiliar, inclusiv dreptul sa blocheze conturile bancare, fara sa existe in proiectul de lege o modalitate clara de contestare a masurilor ANL."

 

50% din sumele incasate de dezvoltatori vor fi blocate

"Se introduce necesitatea ca cel putin 50% din sumele incasate (nu se precizeaza daca se refera la sumele cu titlu de avans) sa fie depozitate intr-un cont bancar separat si acest fonduri vor putea sa fie utilizate doar dupa un audit foarte complicat, care implica arhitecti, ingineri constructori, expert contabili. Aceasta procedura va complica si mai mult derularea proiectelor si va creste costurile, practic dezvoltatorilor fiindu-le foarte dificil sa mai utilizeze 50% din banii primiti de la beneficiari, desi aceasta metoda de finantare era de natura sa reduca costurile necesare edificarii"

 

Stadiul lucrarilor trebuie sa apara pe un site gestionat de ANL

"Se introduce o procedura foarte complicata si birocratica prin care dezvoltatorii vor introduce pe site-ul ANL, detalii despre proiectul imobiliar, stadiul lucrarilor, locurile de parcare rezervate etc. care va necesita alte costuri si timpi suplimentari pentru realizarea proiectelor imobiliare. Practic ii va favoriza pe marii dezvoltatori imobiliari care vor avea nevoie de adevarate echipe pentru a urmari doar aplicarea noii legi si vor elimina din piata dezvoltatorii care nu detin astfel de echipe de juristi, ingineri sau persoane dedicate doar pentru aplicarea legii, iar in final va elimina concurenta actuala din piata imobiliara si va favoriza doar marii jucatori"

 

Dezvoltatorul trebuie sa constituie asociatia de proprietari

"Introduce in sarcina dezvoltatorului imobiliar sarcina constituirii asociatiei de proprietari, dar aceasta prevedere vine in contradictiei flagranta cu prevederile Noi Legi a Asociatiilor de Proprietari in vigoare de anul trecut si cu Constitutia Romaniei, avand in vedere ca orice asociere este libera si nu poate fi impusa de catre dezvoltatorul imobiliar in ceea ce priveste forma asocierii si organele de conducere. Este atat nelegala cat si imposibil de aplicat, dezvoltatorului imobiliar fiindu-i practic imposibil sa desemneze sau sa propuna persoanele care spre exemplu vor conduce Asociatia de Proprietari a ansamblului rezidential"

 

Dezvoltatorul trebuie sa suporte costurile cu utilitatile, chiar si dupa vanzare

"Dezvoltatorii imobiliari vor fi obligati sa suporte costurile cu utilitatile, inclusiv dupa transferul proprietatii catre cumparatori si nu vor mai putea sa ipotecheze sau sa constituie sarcini cu privire la terenul si apartamentele pentru care a fost semnat un antecontract. Initiatorii legii sunt intr-o totala necunoastere a situatiei actuale, cand dupa initierea unui proiect sunt constituite servituti sau drepturi de uz, servitute si superficie pentru furnizorii de gaze, energie electrica, etc. Mai mult interzicerea ipotecarii limiteaza posibilitatea obtinerii unei creditari bancare pentru derularea proiectului imobiliar lucru care va limita extrem dezvoltarea unui proiect imobiliar."

 

Procedura complicata de informare

"Se introduce o procedura foarte complicata si anevoioasa de informare a cumparatorilor , inclusiv cu privire la: totalitatea costurilor sau datele de finalizare și predare estimate. Este aproape imposibil de stabilit care vor fi costurile totale in cazul unui proiect imobiliar care se deruleaza pe o perioada de 2-3 ani, cu exceptia pretului, deoarece apar frecvent modificari ale taxelor legale, taxelor notariale si a altor costuri adiacente pe care dezvoltatorii nu le pot cunoaste sau estima. Aceasta procedura este chiar mai complicata decat cea existenta in domeniul bancar, care se traduce in costuri si intarzieri suplimentare."

 

Limitare avans la 10%

"Un dezvoltator va putea pretinde sau accepta o suma de maxim 10% cu titlu de avans la rezervare, dar de multe ori cumparatorii sunt cei care ofera o suma mai mare cu titlu de avans pentru a obtine un discount mai mare. Practic este limitata libera negociere intre parti si protejeza cumparatorii chiar daca nu isi doresc acest lucru sau este impotriva dorintei lor"

 

Ingreunarea cesionarii catre un investitor

"Cesionarea drepturilor și obligațiilor majoritare, cu privire la proiect, de către dezvoltator catre un nou investitor, se va face mult mai greu, aproape imposibil. Practic, dezvoltatorul va avea nevoie, pentru cesionare, de consimțământul a două treimi din beneficiari și de aprobarea scrisă prealabilă a ANL. In practica, obtinerea acordului de a cateva zeci sau sute de persoane, ulterior semnarii antecontractului de vanzare-cumparare este o operatiune aproape imposibil de realizat"

 

Sanctiuni mari si discretionare

"Sunt introduse sancțiuni enorme si discretionare pentru motive sau neindeplinirea unor obligatii care de multe ori nu sunt imputabile dezvoltatorilor imobiliari, spre exemplu in ceea ce priveste intarzierea in livrarea locuintelor care de cele mai multe ori se datoreaza fie birocratiei, fie utilitatilor. Sancțiunile vor varia de la amenzi (între 5% și 10% din valoarea proiectului, în funcție de abatere) la retragerea înregistrării la ANL și, bineînțeles, la plata de despăgubiri cumpărătorilor (care, în funcție de abatere, vor putea valora între 10% și 20% din valoarea locuinței)"

 

Cresterea birocratiei

"In Romania dezvoltatorii imobiliari au activitatea deja monitorizata de catre Protectia Consumatorilor, ISC, ANAF, ANSPDCP, Primariile Locale, Politia Locala de la locul situarii imobilului. Introducerea unui nou organ de reglementare, cum este ANL ar duce la distrugerea rapida a pietei imobiliare din Romania. Oricum introducerea unei piete reglementate in domeniul imobiliar, cu o autoritate de autorizare si control ar fi unica in Europa, unde aceasta piata este reglementata prin legi, asa cum este si in Romania, dar nu supusa autorizarii si controlului unui astfel de organ. La nivel international exista doar cateva tari care au astfel de organisme: India, Bahrain, Dubai"

Legea ANL si legile din domeniul protectiei consumatorilor urmeaza a fi modificata pentru a introduce acest nou organism de reglementare denumit Centrul SAL sau Centrul de solutionare alternativa a litigiilor care va actiona ca o entitate de tipul ASF in domeniul financiar si al pietei de capital si BNR in domeniul bancar precum si o noua profesie de conciliatori ale caror atributii urmeaza a fi stabilite ulterior.

 

CONCLUZIE ADIRU

"In concluzie, adoptarea acestei legi va produce efecte catastrofale pentru piata imobiliara, chiar mai accentuate decat cele care au fost produse de criza imobiliara de acum 10 ani, deoarece va conduce la trecerea de la o piata libera si concurentiala, la o piata cu caracter monopolist si strict reglementat care ar ramane in acest fel pe o perioada neterminata de timp. In mod natural, orice organ de reglementare are tendinta de a suprareglementa piata pe care o controleaza pentru a-si justifica existenta. Cresterea birocratiei va conduce la intarzieri si cresteri de costuri si va limita piata la doar cativa jucatori importanti care vor avea logistica necesara pentru a indepliniri sutele de noi cerinte din propunerea legislativa si care si-ar putea asuma riscul platii unor amenzi de 10%-20% din valoarea unui proiect. Cu siguranta ca aceste costuri sau riscuri vor trebui suportate si tendinta va fi ca aceste riscuri sau mai exact costurile aferente riscului sa fie transferate catre cumparatori asa cum acest fenomen are loc in domeniul bancar", menționează pentru IMOPEDIA, Catalin Grigore presedinte Adiru

9 May 2019