Vrei să renovezi sau doar să schimbi câte ceva prin casă, dar la un calcul sumar, ajungi la concluzia că ai nevoie de un buget prea mare. Din dorința de a economisi, dar și datorită satisfacției de a avea acasă lucruri făcute de mână, a apărut curentul DIY (Do It Yourself). Comunitatea celor pasionați crește continuu, iar România nu se lasă mai prejos, tendință alimentată din plin cu ajutorul internetului.

35372-proiecte_diy.jpgRenovarea locuinței reprezintă un adevărat test de răbdare, pentru cei mai mulți proprietari. Dar un astfel de proiect nu solicită intens doar nervii, ci și portofelul. Astfel că un număr din ce în ce mai mare de români renunță la serviciile meșterilor locali și se preocupă singuri de reparațiile din locuință, obicei aproape abandonat în ultimele două decenii.

„Înainte de ’90, nu era așa de răspândit obiceiul să angajezi un meșter pentru lucrările din casă. Sigur, puterea de cumpărare era simțitor mai mică, dar și oamenii erau mult mai preocupați de astfel de activități. Pe atunci, rugai un prieten sau o rudă să vină să te ajute să zugrăvești sau să pui gresia, ceea ce ajunsese aproape de neconceput în anii dinaintea crizei. Acum, observ că a crescut din nou interesul (în special în rândul tinerilor) pentru bricolaj”, spune Marian Aanei, proprietarul unui magazin de cartier cu materiale de construcții. 

Proiectele DIY (Do It Yourself) – economisești și te bucuri de lucruri unice, în același timp

Proprietarii au realizat nu doar că pot face economii semnificative dacă își execută singuri diverse lucrări prin casă, însă au satisfacția lucrurilor făcute de mâna lor și al personalizării după propriile gusturi. Conceptul DIY (Do It Yourself) a luat amploare la nivel internațional, tendință la care internetul a contribuit din plin. Atât în engleză, cât și în română, există nenumărate articole și clipuri cu tema „cum să”, iar cuvântul „tutorial” pare să fi intrat demult în vocabularul de zi cu zi.

„Social media a avut aici o putere fantastică, în special în ceea ce privește obiectele personalizate, de orice dimensiuni – de la cutiuțe sau vaze și până la dulapuri sau pereți. Vedem la alții că și-au făcut singuri, așa că ne gândim că am putea face și noi. Apoi ne postăm pe diferite rețele poze cu rezultatele, iar alții au de învățat de la noi. Discutăm unii cu alții, ne împărtășim experiența și diverse ponturi, deși locuim în țări sau pe continente diferite. Creativitatea crește de la un utilizator la altul, este ceva nemaiîntâlnit în altă epocă”, explică Alina Cornea, fondatoarea unui atelier de bricolaj.   

  • DIY (Do It Yourself – a face singur) este o metodă de construire, modificare sau reparare fără ajutorul unui specialist sau a unei persoane calificate
  • Termenul „do-it-yourself” a apărut în SUA la începutul anilor 1900, în domeniul reparațiilor de locuințe și al lucrărilor de întreținere. Până în anii ’50, sintagma a intrat în vocabularul zilnic
  • Conceptul DIY a luat amploare la nivel internațional, în special în ultimul deceniu

„Toată mișcarea DIY (Do It Yourself) a venit de peste Ocean. Americanii au venit cu niște emisiuni pe tema asta, iar acestea au avut un succes uriaș la public. Acum sunt peste tot în lume, inclusiv la noi, nenumărate bloguri, site-uri, articole și filmări dedicate acestui segment, așa că chiar oricine are ceva timp și răbdare poate face lucruri unice cu buget restrâns. Desigur, suntem încă mult în spatele americanilor din punct de vedere al ofertei, dar lucrurile se îmbunătățesc vizibil de la un an la altul”, mai adaugă Alina Cornea.

Piața materialelor de construcții și bricolaj din România depășește 1,8 miliarde euro. În topul celor mai mari retaileri din bricolaj, primele trei locuri sunt ocupate de companii autohtone: Dedeman (cu o cifră de afaceri de 606 milioane euro, în 2013), Arabesque (340,5 milioane euro) și Ambient (142,2 milioane euro), acestea reușind să se impună în fața unor rețele străine, precum Praktiker sau Kingfisher (fostul Bricostore).

ALTE ARTICOLE RECOMANDATE:

9 October 2014