Preţul şi prima impresie cuceresc sau alungă un cumpărător, atenţionează agentul imobiliar cu cele mai multe tranzacţii din SUA. Pe de altă parte, chiar şi clientul trebuie să demonstreze că este de bună-credinţă, altfel poate rata achiziţia unei proprietăţi de calitate, subliniază brokerul american cu tranzacţii de miliarde dolari în portofoliu.

31282-dolly_lenz.jpgDenumită „Regina Imobiliarelor”, Dolly Lenz este o adevărată legendă pe piaţa imobiliară americană: este brokerul cu cele mai multe tranzacţii, în ultimii 15 ani, estimate la aproape 9 miliarde dolari. Renumită pentru tacticile agresive, dar de succes, Lenz este preferata bogașilor – a lucrat cu vedete precum Calvin Klein, Barbara Streisand, Tommy Mottola sau Mariah Carey, dar vice-preşedintele prestigioasei companii imobiliare Prudetial Douglas Elliman colaborează mai ales cu oameni de afaceri locali sau străini, mai mult sau mai puţin faimoşi, care doresc să-şi investească milioanele de dolari în proprietăţile din New York. IMOPEDIA.ro prezintă câteva dintre sfaturile sale imobiliare, utile atât agenţilor imobiliari, dar şi vânzătorilor sau cumpărătorilor.

Poziţionarea corectă a unei proprietăţi în piaţă

În trecut, testarea pieţei prin stabilirea unui preţ foarte ridicat nu aducea dezavantaje majore – numărul tranzacţiilor era mult mai ridicat, preţurile creşteau continuu, clienţii erau dispuşi să plătească oricât. Însă în prezent, numărul cumpărătorilor este semnificativ mai mic, iar oferta a crescut simţitor, astfel că numai un preţ corect atrage clienţii.

„Sigur, când vine vorba de proprietăţi ultra-luxoase, cerul poate fi limita în stabilirea preţului. Însă proprietarii care cer un preţ exagerat pentru apartamentul de cartier vor avea numai de pierdut – vor fi ocoliţi de clienţii serioşi şi vor avea mult de aşteptat până când vor încheia tranzacţia. Evident, trebuie lăsat loc de negociere, însă nu trebuie alimentată speranţa se va găsi un cumpărător care să plătească un preţ irealist”, sfătuieşte Dolly Lenz.

Pentru a afla cum merg lucrurile în piaţă, nu trebuie decât să întrebaţi agentul imobiliar cu care colaboraţi. O companie serioasă poate oferi informaţii despre tranzacţiile încheiate recent în zona în care activează – care este perioada medie în care se vinde un apartament, care este diferenţa dintre preţurile iniţiale şi cele finale sau care sunt pretenţiile  clienţilor actuali.

Chiar dacă plăteşte, clientul trebuie să îşi dovedească seriozitatea

Clienţilor le ia ceva vreme până să găsească proprietatea ce le va deveni cămin, proces ce poate fi epuizant. Dar greul începe abia după ce sunt restrânse variantele – negocierea cu proprietarul poate fi îndelungată şi dificilă, mai ales dacă mai sunt şi alţi clienţi interesaţi.

„Sfatul meu este să faceţi oferta în scris, din două motive: pentru a evita viitoare posibile neînţelegeri şi, mai important, pentru a vă demonstra seriozitatea. Furnizaţi cât mai multe detalii (date de contact, relaţia cu banca), deoarece un client serios în adevăratul sens al cuvântului este adesea mai atractiv în ochii vânzătorului decât un client care oferă un preţ un pic mai mare, dar care nu pare de încredere”, explică „Regina Imobiliarelor”.

Proprietăţile interesante îşi găsesc destul de repede cumpărători, chiar şi într-o perioadă dificilă din punct de vedere economic. Proprietarii care sunt în discuţii cu mai mulţi clienţi încearcă să obţină un preţ cât mai ridicat, astfel că spun unui potenţial cumpărător cât este dispus să ofere altul. Concurenţa este în avantajul vânzătorului, dar în dezavantajul clientului. Pentru a evita o astfel de situaţie şi pentru a grăbi un proces ce poate dura destul de mult, specialista americană îşi îndrumă clienţii să facă oferte cu dată de expirare. Dacă un vânzătorului i se aduce la cunoştinţă că „oferta este valabilă până la sfârşitul săptămânii”, acesta va oferi un răspuns clar, în timp util. Mai mult, potenţialul cumpărător îşi va demonstra seriozitatea, o dată în plus.

Testul mirosului, neglijat de proprietari

Primul contact cu o locuinţă este foarte important, deşi mulţi proprietari nu acordă îndeajuns de multă atenţie acestui aspect. Specialiştii susţin la unison că, dacă la prima vizionare un client simte o urmă de miros neplăcut, şansele de a exista o a doua întâlnire scad dramatic. Cu toate că pare de necrezut, mirosul locuinţei este complet neglijat de către proprietari – de multe ori, aceştia nici nu realizează că există o problemă, mai ales dacă locuiesc în acea casă.

„Am participat la mai multe vizionări decât îmi pot aduce aminte, iar ce pot spune cu certitudine este că prima impresie contează. Cum se simte un potenţial cumpărător când intră în locuinţă şi mirosul care îl întâmpină – astfel de lucruri sunt esenţiale pentru a ajunge la semnarea unui contract. Vânzătorii trebuie să înţeleagă că orice miros neplăcut va îndepărta clienţii”, subliniază consultantul imobiliar american.

Fie că aprindeţi o lumânare parfumată, folosiţi odorizant de cameră sau preparaţi o cafea înainte de întâlnire, specialiştii insistă asupra faptului că sunt mai mari şanse ca locuinţa să intre în calculele finale ale clientului, dacă acesta se simte confortabil la prima vizionare.

Vrei să lucrezi cu clienţi premium? Trebuie să respecţi regulile

Segmentul proprietăţilor de lux a fost mai puţin afectat de criză, fie că este vorba de SUA sau de România. Clienţii cu bani continuă să investească în imobiliare, chiar dacă nu la acelaşi nivel ca acum cinci ani. Cei mai mulţi agenţi imobiliari şi-ar dori să colaboreze cu astfel de clienţi, însă un lucru e clar: nu toţi reuşesc, deşi secretul succesului este la îndemâna tuturor.

„Agenţii imobiliară mă întreabă adesea de ce este nevoie ca să devii un broker care se ocupă de proprietăţi premium. Le spun întotdeauna că secretul este să joci după reguli – să fii prompt şi eficient, să îţi respecţi cuvântul şi să înţelegi că numai un client mulţumit te va recomanda mai departe”, încheie brokerul de peste Ocean.

 

PE ACEEAȘI TEMĂ: Lecţii imobiliare, de la un agent cu experienţă de aproape opt decenii: după fiecare criză, urmează o altă perioadă de boom

 

5 August 2013