Încrederea clienţilor este o precondiţie a succesului în sectorul bancar, însă există situaţii care afectează puternic şi iremediabil reputaţia instituţiilor financiare. Directorul general al Royal Bank of Scotland (RBS) avertizează că este o perioadă delicată pentru industria bancară, renumele acestui segment fiind la un nivel minim, notează The Guardian.

25862-rbs_1781439b.jpgRoyal Bank of Scotland (RBS) a concediat recent patru angajaţi implicaţi în scandalul privind manipularea indicelui de dobândă pe piaţa interbancară LIBOR. Instituţia financiară se aşteaptă să fie sancţionată de autorităţi cu o amendă, în timp ce aceeaşi problemă a condus la demisia conducerii băncii britanice Barclays, amendată cu 290 milioane lire sterline.

„Situaţia LIBOR este în atenţia noastră şi reprezină un memento dezolant privind pagubele pe care le pot cauza neregulile unor indivizi şi sistemele inadecvate de control asupra reputaţiei şi asupra finanţelor", declarat directorul general RBS pentru The Guardian.

La prezentarea rezultatelor financiare pentru trimestrul al doilea, Stephen Hester, directorul general RBS, a atenţionat că aceste situaţii zdruncină încrederea clienţilor în segmentul bancar, astfel că reputaţia industriei bancare a decăzut la "un nou minim".

„Este o situaţie periculoasă, deoarece încrederea clienţilor este o precondiţie a succesului în sectorul bancar, necesar pentru stabilitate şi creştere economică. Suntem într-o perioadă de judecată pentru industria bancară. Consecinţele supra-extinderii din trecut sunt încă calculate, probabil va mai dura", a subliniat Hester.  

Scandalul LIBOR readuce în atenţia publicului britanic neregulile sistemului bancar, atragând după sine un nou val de critici dure la adresa instituţiilor financiare. Acestea sunt oricum puse la zid de opinia publică din Marea Britanie, profund nemulţumită după cheltuirea de zeci de miliarde de dolari din bani publici pentru a combate efectele crizei financiare de acum patru ani.

Pierderile RBS s-au dublat în prima parte a anului

În prima jumătate a acestui an, RBS a înregistrat pierderi de 1,5 miliarde lire sterline, faţă de 794 milioane lire, în aceeaşi perioadă a lui 2011.

  • 1,3 miliarde lire sterline – costuri apărute în urma amortizării daunelor plătite după vânzarea incorectă către mulţi clienţi a unor poliţe de asigurare împotriva neplăţii creditului
  • 125 milioane lire sterline – despăgubiri pentru clienţii afectaţi în iunie de prăbuşirea sistemelor informatice ale băncii
  • 50 milioane lire sterline – pentru pentru compensarea firmelor mici care au cumpărat, fără să ştie, asigurare împotriva variaţiei dobânzilor

În ultimul an, instituţia a pierdut circa 5.700 angajaţi. În 2009, banca a fost naţionalizată de guvernul britanic, iar statul deţine 82% din titluri. 

CITEȘTE ȘI Premierul Ungariei: dacă Occidentul va mai neglija Europa Centrală şi de Est, criza europeană se va adânci


 

6 August 2012