Într-o perioadă tulbure pe piaţa imobiliară, colaborarea cu un agent imobiliar poate aduce o serie de avantaje atât cumpărătorilor, cât şi vânzătorilor. Foarte important este însă să colaboraţi cu un agent profesionist care ştie cum stau lucrurile în piaţă şi să vă poată da toate sfaturile de care aveţi nevoie, astfel încât la finalul tranzacţiei să fiţi sigur că aţi făcut alegerea cea mai bună.

Avantaje pentru cumpărător:

  • Economie de timp;
  • Obţine un preţ mai bun;
  • Primeşte informaţii corecte din piaţă;
  • Vizionează doar proprietăţile care i se potrivesc cel mai bine;
  • Primesc sfaturi în ce priveşte modul de plată, avansul;
  • Asistaţi pe perioada tranzacţiei;

"Clientul este corect informat. Un agent imobiliar bun ştie mai bine decât un client care sunt valorile reale pe piaţă. Un broker poate să îl sfătuiască şi să îl îndrume să se încadreze în bugetul pe care îl are şi să îi găsească proprietatea optimă" este de părere Carmen Mihaiţă, manager agenţia Veles.

"Agentul imobiliar este cel care trebuie să scutească cumpărătorul de timp pierdut inutil cu identificarea proprietăţilor, cu vizitatul ofertelor nepotrivite sau a proprietăţilor unde situaţia juridică nu este clară. Agentul este cel care, în funcţie de nevoile clientului, identifică şi selectează ofertele potrivite, "scanează" permanent piaţa în căutarea de oferte noi, de multe ori determină proprietarii să vândă anumite proprietăţi clienţilor săi. Agentul negociază preţul proprietăţii, modalitatea de plată sau termenul de eliberare a proprietăţii" susţine consultantul imobiliar.

"Un cumpărător trebuie să fie convins că printr-un broker întotdeauna cumpără mai eficient decât dacă s-ar duce direct la proprietar deoarece brokerul negociază în numele cumpărătorului neimplicând emoţie în negociere. Sunt cumpărători care au impresia că agentul imobiliar trage ca preţul tranzacţiei să fie sus pentru a încasa un comision mai mare, cum comentaţi? Cine încearcă să vândă scump doar de dragul de a aplica un procent de comisioan la o valoare mai mare, părerea mea este că nu face decât să piardă bani ducând-l pe cumpărător în imposibilitatea de a plăti un comision întreg pentru că a cheltuit deja aceşti bani pe cumpărarea proprietăţii. Un comision corect este câştigat de un broker este atunci când ambele părţi implicate în tranzacţie sunt mulţumite" ne-a declarat Claudiu Haţegan, Broker Owner Klauss & Partners.

Mulţi clienţi nu văd cum poate un agent imobiliar să îi ajute, spun brokerii imobiliari. Şi tot ei susţin că unii clienţi au impresia că brokerul încurcă tranzacţia sau că este acolo doar ca să îşi încaseze comisionul.

"Cred acest lucru pentru că din păcate aceasta este imaginea care s-a format în piaţă despre brokerul imobiliar, acea persoană care fuşărea clientul şi nu urmărea altceva decât să încaseze comisionul. Acest lucru a generat o impresie greşită despre brokerul imobiliar, că sunt acele persoane care nu îşi văd decât propriul interes, deşi în momentul de faţă sunt mulţi profesionişti în piaţă care îşi fac treaba aşa cum trebuie şi oferă servicii profesioniste, consiliază clientul" afirmă Claudiu Haţegan, Broker Owner Klauss & Partners.

Avantaje pentru vânzător:

  • Un broker ştie exact cum trebuie prezentată o locuinţă;
  • Un broker va oferi sfaturi proprietarilor despre felul în care trebuie să-şi aştepte potenţialii cumpărători, de exemplu: casa să fie aerisită, un buchet de flori pe masă contează, etc;
  • Primeşte informaţii corecte despre valoarea reală a proprietăţii sale;
  • Nu pierde timp cu clienţi care nu ştiu ce caută;
  • Sunt ajutaţi cu întocmirea actelor necesare unei tranzacţii imobiliare;
  • Proprietatea lor este mai bine promovată;

"O agenţie imobiliară poate să facă o promove mai bună a proprietăţilor printr-o expunere pe foarte multe medii de promovare, acesta fiind un avantaj pentru vânzător. Brokerul este pilonul de echilibru într-o tranzacţie, face în aşa fel încât atât proprietarul cât şi cumpărătorul să accepte un preţ echilibrat în tranzacţie printr-o bună consliere a acestora. Întotdeauna se poate găsi un echilibru între preţul cerut de vanzător şi bugetul clietului cumpărător atât timp cât şi unul şi altul doresc să închieie o tranzacţie" adaugă Claudiu Haţegan, Broker Owner Klauss & Partners.

"Dacă ne referim la vânzător, acesta poate fi convins că apelând la un agent imobiliar bun,  acesta poate oferi o analiză asupra evoluţiei pieţei şi tendinţele acesteia, poate identifica soluţiile potrivite pentru promovarea ofertei şi poate găsi modalitatea cea mai bună de "lansare în piaţă" a ofertei. Tot agentul, este cel care ştie cel mai bine care este preţul la care proprietatea poate fi tranzacţionată, în baza unei analize de priorităţi a vânzătorului" susţine  un alt agent imobiliar.

Portivit agenţilor imobiliari, în această perioadă atât cumpărătorii, cât şi vânzătorii sunt mult mai deschişi spre o colaborare cu un broker imobiliar faţă de anii anteriori. "Nu ştiu dacă perioada aceasta de criză i-a determinat să procedeze în felul acesta şi să fie mai deschişi şi mai cooperanţi. Eu cred că este educaţia pe care au dobândit-o în timp. Oamenii în timp şi-au dat seama care sunt avantajele colaborării cu un agent imobiliar.

Nu neapărat criza i-a determinat să fie mai maleabili, ci faptul că în decursul timpului oamenii au înţeles şi au cunoscut mai bine ceea ce înseamnă relaţia cu o agenţie imobiliară" este de părere Carmen Mihăiţă, director Veles."Cu siguranţă, fiecare cumpărător îşi doreşte să beneficieze de consilierea şi ajutorul oferit de un agent imobiliar. Diferenţa se face însă în momentul în care unii îşi permit să apeleze la un agent, iar alţii nu. Pentru cei din urmă, soluţia rămâne întotdeauna aceea de a se descurca singuri, aşa cum pot" conchide agentul imobiliar.

 


 

 

 

 

17 June 2010