Succesul este format din lucrurile mărunte repetate în fiecare zi. Aceasta este rețeta pe care trebuie să o urmeze orice agent imobiliar pentru a atinge orice țintă profesională sus poziționată. Sfatul vine de la Alexandru Manea, un tânăr antreprenor în imobiliare care a reușit să își demonstreze puterea în piață pornind de jos, dar ajungând să performeze pe segmentul premium. Nu se oprește însă aici: caută recunoaștere națională, europeană și apoi țintește chiar piața din SUA.

41849-img_1977.jpg

Alexandru Manea și-a căutat intens drumul către imobiliare, trecând inițial prin mai multe posibile cariere. Pasiune a depus în tot ce a făcut, dar nicăieri nu s-a regăsit ca în real estate.

Vin dintr-o familie simplă, dar cu principii foarte înalte. Mama mea a fost foarte severă și mi-a spus tot timpul că tot ce oferă voi primi și înapoi, iar aceste valori mi-au prins foarte bine în viață. Până la imobiliare, am făcut mai întâi fotbal. Apoi m-am angajat în alimentație publică, de la 17 la 20 de ani, apoi m-am mutat la Philip Morris, până la 23 de ani. De la 23 la 24 de ani am avut trei businessuri intrate în faliment: catering, spălătorie auto și croitorie. Apoi m-am asociat cu cineva pentru a deschide o afacere în imobiliare. De fiecare dată am împrumutat bani de la soacra mea și i-am promis că dacă și de data asta dau faliment, renunț la antreprenoriat. Înseamnă că nu este pentru mine. Mă angajez și îi returnez banii din salariu”, spune Alexandru Manea.

O afacere deschisă în plină criză imobiliară a crescut ca și cum piața ar fi fost pe val

Dar de data aceasta, afacerea a mers. Iar asta în ciuda faptului că era anul 2011, în plină criză imobiliară.

Nu se făceau decât închirieri. Luam toate anunțurile din piață, le promovam. Eu - 100 de anunțuri pe zi, partenerul meu - 100 de anunțuri pe zi. În fiecare zi altele noi. De fiecare dată, cum veneau clienții, încercam să îi ajutăm. Atunci mi-am dat seama că în acest business nu este vorba despre bani. Oamenii cu care lucram eu căutau să stea în chirie cu 150-200 de euro. Sunt oameni care nu au posibilități, oameni care poate altfel nu au unde să locuiască. Oameni care au nevoie de ajutor, iar eu trebuie să îi ajut. Totodată, în firmă am 30 de angajați. 30 de familii de care eu trebuie să am grijă. Oameni cu soții, cu copii, trebuie să mă asigur că au ce pune pe masă”, explică Alexandru Manea.

Devotamentul i-a adus repede succes, spune Alexandru Manea, dar completează cu faptul că nu s-a lăsat purtat de val. A vrut să învețe înainte să înainteze.

La început, nu știam prea clar ce este un agent imobiliar. Îmi aduc aminte când lucram încă în alimentație publică și am făcut o livrare la Century 21. Nu știam cine sunt și ce fac, dar m-a impresionat sediul mare, zeci de angajați toți îmbrăcați la costum. S-a sădit atunci o sămânță. Apoi am ajuns să am oferte pentru proprietăți de un milion de euro, dar le-am refuzat, pentru că am vrut să cresc foarte încet, organic. În șase ani de la intrarea pe piață, am ajuns la chirii de 600 de euro și am continuat să cresc. Nișa mea e de proprietăți premium – apartamente, terenuri, case, vile de la 25000 euro în plus. Imobile noi și vechi. Am auzit că media unui agent imobiliar este de 3 mii de euro pe lună. Agenții mei câștigă constant 6-7 mii de euro, iar asta deși media de vârstă este cea mai mică din țară cu siguranță”, spune Alexandru Manea.

„Angajații fără experiență în imobiliare sunt mai ușor de modelat”

Asemenea performanțe nu pot fi atinse fără educație și devotament, este de părere antreprenorul imobiliar.

La un angajat caut transparență: să nu mintă, să nu caute pretexte, scuze. Caut pasiune – e greu să găsești pasiune în ziua de azi. Caut implicare. După toate acestea vin și banii. În orice agenție este nevoie de sisteme și proceduri. Este nevoie de munca în echipă. Nu poți fi performer de unul singur. Oamenii care se gândesc doar la bani, vin și pleacă. Cei care ajung să fie buni sunt cei care învață, cei care își doresc, apoi banii vin garantat. Când am intrat în imobiliare mi-am dorit să câștig 1.500 de lei pe lună. La primul contract am câștgat deja 700. Atunci mi-am dat seama că banii vin, dar doar dacă oferi înainte” , continuă Alexandru Manea.

Astfel, ANG Holding s-a transformat din agenție imobiliară în franciză imobiliară, în vehicul de property management pentru nume precum Pepsi, iar acum dezvoltă o companie de training nișată pe real estate.

Mie îmi place să angajez oameni fără nicio experiență în piață, pentru că îmi este cel mai ușor să îi învăț să lucreze ca mine. Apoi vreau ca ei să crească, să își facă echipele lor, apoi să se desprindă și ei ca antreprenori, să devină francizați. Încercăm să fim altfel, nu ca agenții imobiliari aroganți, care se îmbracă șleampăt, care întâzire la întâlniri. Succesul este format din lucrurile mărunte, repretate în fiecare zi. Am făcut azi o tranzacție? Perfect. Trebuie să repetăm acest lucru în fiecare zi. Cât timp? Toată viața”, argumentează antreprenorul.

Companiile rivale nu sunt inamici și ar trebui să învețe să colaboreze. Momentul cheie al unei tranzacții imobiliare, în opinia omului de afaceri, este stabilirea unei legături între client și vânzător. Iar sistemul ales de el: reprezentarea exclusivă.

„Eu merg și pe reprezentare cu proprietarul, și cu cumpărătorul. Îmi place și să colaborez. Oamenii care sunt deschiși la colaborări sunt, în general, oameni profi. Cei care nu sunt deschiși la colaborări, au spus totul despre ei. Nu poți să ții o proprietate pe piață la nesfârșit, acest lucru face rău tuturor. Am cumpărători care așteaptă să expire exclusivitatea ca să lucreze cu mine. Trebuie să fim uniți, asta e important. Să fim o echipă când reprezentăm pe cineva, îmi doresc să văd aceste echipe și între companii concurente. Nu suntem inamici, nu vrem să îl secăm de bani pe celălalt, rolul nostru este să realizăm tranzacțiile. Unitate, echipă, transparență și cât mai multă muncă – asta vreau să văd”, spune Alexandru Manea.

Ghidat de aceste valori, antreprenorul vrea să își extindă afacerea la nivel internațional.

„Peste un an, ANG trebuie să aibă încă un sediu deschis și 70-80 de angajați activi. În cinci ani trebuie să ajungă în țară cu mai multe filiale, cel puțin 20. În 10 ani trebuie să ajungă în Europa, iar în cel puțin 20 de ani trebuie să ajungă în SUA. Îmi doresc și cred că o să reușesc, sunt tânăr, am toată viața înainte, sunt convins că o să reușesc dacă ofer oamenilor totul. Mai aud în piață că am avut noroc. Norocul este munca ta în fiecare zi. Suntem fericiți, ne simțim bine, dar suntem și stresați, supărați, avem griji. Clientul nostru, partenerul nostru – aceasta este vorba după care ne ghidăm. Eu am know how, el are banii. Suntem parteneri”, explică antreprenorul.
Cât despre mediul de afaceri, acesta are nevoie de un sistem de lucru mai clar, cu norme și consecințe, astfel încât imaginea unei întregi bresle să poată fi reprezentată doar de către cei care merită.

Schimbarea vine din interior. Oamenii trebuie învățați cum să facă businessul ăsta corect: îmbracă-te corect, vorbește corect, semnează documente corecte. Fără clauze abuzive strecurate în contract pe ascuns, fără abuzuri față de client. Suntem în 2017, aceste lucruri nu mai sunt tolerabile! Cu atât mai puțin la companiile mari”, încheie Alexandru Manea.

4 January 2018