Pana la 80% din cele 10.000 de agentii imobiliare active inainte de criza ar putea fi spulberate de pe piata in acest an, deoarece nu dispun de resursele financiare necesare pentru a rezista, in contextul in care tranzactiile imobiliare sunt aproape inexistente.

Soc in imobiliare: 2009 aduce un val de falimente la brokerii miciTonul in contracararea acestui fenomen il da brokerul imobiliar Coldwell Banker, care urmeaza sa lanseze un sistem de francize ce va reprezenta, pe de o parte, extinderea in toate zonele tarii, dar, pe de alta parte, va fi si un colac de salvare pentru agentiile mici care isi vor pune un brand mare pe firmament pentru a trece de criza.

80% din cele 10.000 de agentii imobiliare active inainte de criza sunt mici, cu unu sau doi angajati. Ele sunt cele mai expuse la criza, pentru ca nu au resurse financiare sa reziste si or sa-si inceteze activitatea. Nu or sa fie falimente propriu-zise, ci inghetarea activitatii pana vin vremuri mai bune", a declarat Ion Radu Zilisteanu, directorul grupului de firme de profil Intermedias si fost presedinte al Asociatiei Romane a Agentiilor Imobiliare (ARAI). Potrivit acestuia, doar aproximativ 8.000 de agentii mai functioneaza in prezent, numarul urmand sa scada in continuare. 

Nici agentiile mari nu o duc foarte bine si au inceput sa se pregateasca de criza inca de la inceput de an. Coldwell Banker Affiliates of Romania, reprezentanta companiei americane de consultanta imobiliara in Romania, introduce de saptamana viitoare un program de francizare pentru agentiile de cartier cu probleme. " Nu vrem doar sa ne aparam brandul nostru, ci suntem dispusi si sa ii ajutam cu bani in schimbul unui procentaj din actiunile companiei. Momentan, suntem in negocieri avansate cu zece astfel de agentii si ne uitam si in tara. Ei or sa isi pastreze segmentul pe care activau, oricum, aproximativ 50% din activitatea noastra se axa pe partea de apartamente vechi. O sa le oferim acces la toate proprietatile pe care le avem in portofoliu. Este o masura impotriva crizei, pentru ca impreuna vom avea o putere mai mare", a subliniat Valentin Ilie, CEO-ul companiei.

In asociatiile profesionale, numarul membrilor scade, pentru ca agentiile nu mai considera necesar sa plateasca cotizatia.

Din cele 200 de agentii cate sunt membre ale ARAI, aproximativ 5-10% incep sa plateasca tot mai greu cotizatiile. "Deja apar falimente ale agentiilor imobiliare de cartier, insa nu sunt vizibile, pentru ca exista mii de astfel de firme, iar in momentul in care una nu mai are clienti, isi inchide activitatea. Anul acesta se va acutiza situatia si, eventual, vor ramane in viata agentiile mari", a mentionat Cristian Popescu Ialomita, vicepresedintele ARAI si directorul agentiei Omni Pro Com. Acesta a spus ca vom asista la falimente si in cadrul companiilor care au apucat sa faca imprumuturi pentru achizitia de terenuri si care intentionau sa construiasca locuinte. "Acestia sunt nevoiti sa-si plateasca creditele si nu au din ce. Aceia care au avut un profit scontat de 30%, marja medie cu care se mergea in ultima perioada, isi permit sa scada pretul cu 30%, numai pentru a scapa de credite si a nu ramane in incapacitate de plata. Insa prevad ca preturile vor scadea cu mai mult de 30%", explica Popescu Ialomita. In aceste conditii, exista posibilitatea ca o parte dintre dezvoltatori sa renunte la serviciile de brokeraj, pentru a-si reduce din costuri, insa aceasta miscare nu va face decat sa reduca din expunerea apartamentelor scoase la vanzare, este de parere Valentin Ilie.

Astfel, fiecare proiect imobiliar blocat si-a spus cuvantul si in randul agentiilor imobiliare, care au ramas fara obiect de activitate si au fost obligate sa isi inchida afacerile. Situatia este evidentiata de salariile agentilor de vanzari. Directorii de vanzari si project managerii din domeniul imobiliar erau printre cel mai bine platiti angajati de pe piata romaneasca in urma cu cateva luni, ajungand la pachete salariale de peste 10.000 de euro lunar. In momentul de fata, nu doar ca nu se mai fac angajari in acest domeniu, dar salariile fixe ale acestora depasesc cu greu 3.000 de euro. In ceea ce priveste segmentul de vanzari, bonusurile pentru agenti s-au dublat sau chiar triplat intre timp, insa sunt foarte putini cei care reusesc sa aiba rezultate. Cu atat mai mult, reprezentantii agentiilor imobiliare nu se asteapta sa mai vanda apartamente din stadiul de proiect, ca pana acum.

"Restructurarea, limitarea cheltuielilor, marketingul inteligent si orientarea pe segmente de nisa ale pietei sunt masurile care trebuie adoptate in aceasta perioada", considera Liviu Ureche, directorul general al agentiei de talie medie SATO Imobiliare si fost presedinte ARAI. Un segment de piata care se intrevede castigator pe perioada crizei este cel de property management (administrarea proprietatilor dezvoltate cu scopul de a adauga valoare), putin dezvoltat la nivel local, care insa nu este accesibil agentiilor mici, deoarece nu exista personal cu experienta in aceasta zona.

Sursa

6 January 2009