„Ajutorul" la plata de acum, înseamnă însă un cost în plus, percepându-se comision anual suplimentar de către bancă. Şapte din zece români se tem de incapacitatea de a plăti ipoteca sau chiria şi de a-şi pierde banii investiţi.

SOLUŢII pentru AMÂNAREA ratelor la bancăPotrivit unui sondaj recent, 32% dintre respondenţii din România s-au declarat îngrijoraţi de pierderea propriului loc de muncă sau al capului familiei, situaţia care se regăseşte în aproape toate ţările analizate, în timp ce 25% dintre ei nu au nicio temere legată de situaţia actuală a economiei, conform studiului realizat în mai multe ţări de firma de cercetare de piaţă Synovate.

Într-adevăr, în cazul debitorilor persoane fizice, volumul cazurilor instrumentate lunar de firmele de recuperare de creanţe a cunoscut o creştere de 30%-35%, faţă de luna octombrie 2008. Valoarea creanţelor pe care le au de recuperat societăţile specializate s-a dublat în aceeaşi perioadă. Majoritatea persoanelor fizice care au intrat în baza de date a recuperatorilor de creanţe sunt debitori bancari sau abonaţi ai telefoniei mobile şi fixe.

Dacă la bănci, valoarea medie a creanţelor este peste 500 de lei, în cazul datornicilor către serviciile telecom, valoarea acesteia este foarte apropiată de de acelaşi nivel, 485 lei pe debitor.

Pentru a veni în ajutorul acestora, băncile comerciale pregătesc măsuri de reeşalonare a ratelor la credite sau planuri de cheltuieli care să îi ajute pe debitori să îşi achite datoriile la timp.

Astfel, dacă Bancpost a introdus campanii promoţionale cu premii pentru plata la timp a ratelor, BCR se pregăteşte să pună în aplicare un amplu program de instruire a debitorilor chiar la începutul lunii februarie.

 Primul pas va fi consilierea clienţilor pentru gestionarea cash-flow-ului.Pachetele de consiliere vor fi împărţite în două categorii: unul cu caracter general pentru toată lumea, celălalt aplicat pentru clientul care are probleme temporare cu banca.

Pe de altă parte, pe termen scurt, băncile vor oferi soluţii de consolidare a creditelor pentru cei care s-au îndatorat pe termen scurt şi au probleme de administrare a surselor de plată. Se poate apela la extinderea perioadei de rambursare a unora dintre credite sau la refinanţarea lor într-un singur produs. În acest caz, clientul va plăti în plus doar comisionul de rearanjare a creditelor.

De asemenea, clienţii vor avea posibilitatea să îşi amâne plata unei rate de credit fără să plătească penalităţi. Vor putea să schimbe scadenţele de plată a ratelor şi vor descoperi utilitatea perioadei de graţie de la cardul de credit (instrument prin care datoriile pot fi rostogolite pe viaţă).

Pentru cazurile de şomaj, băncile se gândesc la soluţii, chiar dacă nu vor fi valabile pentru toată lumea. În funcţie de comportamentul de plată al clientului şi de relaţia în care se află cu banca creditoare, şomerul va putea să obţină o perioadă de graţie la plata principalului şi a dobânzilor din creditul angajat. Deocamdată perioada de graţie ar putea fi de şase luni, cu posibilitate de extindere până la un an. În acest caz, costul suplimentar va fi majorarea dobânzii.

De asemenea, BCR se gândeşte şi la modalităţi de diversificare a procedurilor de executare silită, în aşa fel încât datornicii să nu piardă absolut tot.

 

2 February 2009