0-923-15.jpgDeschiderea unei agentii imobiliare in franciza costa zeci de mii de euro. Ofertele sint popularizate in reteaua din toata lumea a firmei-mama.

Extrem de populara la nivel mondial si in multe tari europene, ideea de franciza pe sectorul imobiliar este relativ noua in Romania. „Operarea in sistem de franciza imobiliara va deveni un fenomen cuantificabil si de amploare in aproximativ doi ani“, spune Gabriel Alexandru, vicepresedintele Century 21 Romania, retea internationala intrata recent pe piata imobiliara de la noi. Compania a facut de curind un studiu potrivit caruia, dintre cele 115 companii imobiliare analizate dupa cresterea cifrei de afaceri, agentiile aflate la baza clasamentului au crescut de patru ori, in timp ce companiile aflate in top au crescut de 11 ori in perioada 2000-2005. „Data fiind aceasta crestere semnificativa, acesta este unul dintre motivele principale pentru care lanturile de francize imobiliare vor dori sa vina in Romania“, sustine acesta. Topul a exclus agentiile mari precum Regatta, Eurisko sau Colliers, care nu intra in targetul unui francizor. Francizarea in domeniul imobiliar reprezinta o modalitate de a face afaceri in cadrul carora francizatii beneficiaza de avantajele unui brand puternic, ale unor sisteme de pregatire, de vinzare si de suport bine puse la punct si a caror eficienta a fost deja dovedita pe pietele imobiliare mature. Pregatirea de specialitate se ofera atit agentilor imobiliari, cit si managerilor de companii, numiti si brokeri.

Compania Century 21 este unul dintre cei mai mari francizori mondiali pe segmentul rezidential si are in prezent aproximativ 8.400 de agentii si peste 145.000 de brokeri si agenti, fiind prezenta in 52 de tari. Oficialii companiei sustin ca, intr-un interval de un an, numarul agentilor romani din sistem va ajunge la aproximativ 75, iar al brokerilor la 25. Pentru a se afilia la sistemul Century 21, agentiile trebuie sa plateasca o redeventa initiala de 70.000 de lei. In taxa de redeventa sint incluse cursurile de pregatire a agentilor imobiliari si a brokerilor, dreptul de folosire a brandului si a sistemului de listare si de vinzari. „Estimam ca investitia initiala pentru deschiderea unei agentii imobiliare in sistem de franciza se poate plasa intre 50.000 si 100.000 de euro, in care este inclus si costul redeventei initiale“, spune Gabriel Alexandru, vicepresedintele Century 21 Romania. Amortizarea investitiei depinde insa de o serie de factori care sint doar la indemina francizatilor. „Investitia se poate amortiza in termen foarte scurt daca agentia care a achizitionat franciza semneaza un contract cu o valoare foarte mare. Sansele semnarii unui astfel de contract sint semnificative daca ne gindim la sistemul de recomandari prin care o agentie poate indica unui client o alta agentie din retea, care are in portofoliu tipul de proprietate imobiliara de care acel client are nevoie“, adauga Gabriel Alexandru. Acesta estimeaza ca timpul de amortizare a unei astfel de investitii este de aproximativ doi ani.

Compania Century 21 s-a lansat la noi anul acesta, dupa ce in 2006 alti doi mari francizori au venit pe piata imobiliara romaneasca, RE/Max si Coldwell Banker. RE/Max este o companie americana prezenta in Romania din octombrie 2006. Declarata timp de cinci ani consecutiv reteaua numarul 1 in lume, la zece luni de la lansarea in Romania, RE/Max a ajuns la 100 de agenti imobiliari si 20 de agentii imobiliare francizate. Oficialii companiei apreciaza ca investitia totala intr-o agentie care sa respecte standardele este de minimum 45.000 de euro, suma care include si redeventa initiala de 25.000 de euro. Coldwell Banker este tot un francizor important in domeniul rezidential, axat pe segmentul de lux, si este prezent in Romania din decembrie 2006. Compania are la nivel mondial peste 3.800 de francizati, birouri proprii in 31 de tari si o retea de 124.000 de agenti.

  • Proprietati exclusive

 

Toate sistemele imobiliare de tip franciza promoveaza listarile exclusive, ceea ce inseamna ca proprietatile sint puse la vinzare doar prin intermediul acelei agentii imobiliare. „Romania are inca un baraj psihologic referitor la listarile exclusive“, precizeaza Florin Ghinoiu, marketing si PR director la RE/Max Romania. Pe linga listarea proprietatilor, care ofera agentiilor aflate in sistem acces la o varianta centralizata de prezentare a proprietatilor imobiliare pe care le au in portofoliu, sistemul de listare este unul international. Astfel, obiectele tranzactiilor imobiliare capata expunere nu doar pe piata din Romania, ci si pe pietele externe. Printre alte avantaje ale francizei imobiliare se numara forta de vinzare ce se afla in spatele unei retele de agentii. Cu alte cuvinte, o singura agentie, chiar de marime medie sau mare, are o putere de acoperire a pietei mai mica decit cea a unei retele de agentii. Prin intermediul unui sistem de recomandari, reteaua poate oferi servicii imobiliare pe o arie mult mai extinsa geografic. „Franciza imobiliara este un sistem deosebit de eficient, care a prins foarte bine pe pietele dezvoltate, avind o contributie semnificativa la coagularea si maturizarea pietelor imobiliare unde functioneaza“, mai spune Gabriel Alexandru.

Sursa

15 October 2007