0-827-94530mare.jpgPreţul imobilelor, atât cel al locuinţelor vechi, cât şi al construcţiilor de lux, îşi continuă trendul ascendent. Potrivit unui studiu al EuroMetropola, în următorii ani preţurile imobilelor vor creşte până la o valoare de zece ori mai mare decât cea actuală. Astfel că un imobil care costă astăzi 200.000 de euro, în câţiva ani va costa 2 milioane de euro. Principalele cauze ar fi alinierea la preţurile din UE şi taxele datorate către stat.

Un investitor trebuie să plătească 15 taxe doar pentru a obţine o autorizaţie de construcţie. La care se adaugă taxa de arhitectură sau taxa de timbru. Aceasta din urmă reprezintă până la 0,5 la mie din valoarea investiţiei. "Taxa timbrului de arhitectură reprezintă 0,05% din valoarea oricărei investiţii pentru care se solicită autorizaţie de construire. Aceasta se calculează la Primărie şi se adaugă celei pentru obţinerea autorizaţiei de construire, sunt două taxe diferite,"  explică Monica Marin, partner manager EuroMetropola. Cătălin Mindroc, legal adviser al agenţiei imobiliare City Expert, susţine că odată cu acest impozit datorat către stat au crescut şi taxele notariale care ajung câteodată la nivelul impozitului. De asemenea, trebuie luată în calcul şi situaţia în care imobilul este achiziţionat prin intermediul unei agenţii imobiliare care percepe un comision variabil de la 1% până la 3%, precizează Mintroc. Aşa că la preţul imobilului se mai adaugă aproape 5 procente din valoarea iniţială a acestuia.

 

În ce constă taxa de timbru

 

"Conform noilor reglementări impuse de către Codul fiscal, contribuabilul este obligat la vânzarea imobilului de orice natură să achite către stat un impozit care se calculează după cum urmează. Pentru construcţiile de orice fel cu terenurile aferente acestora, precum şi pentru terenurile de orice fel fără construcţii, dobândite într-un termen de până la 3 ani inclusiv: 3% până la valoarea de 200.000 lei inclusiv; peste 200.000 lei, 6.000 lei + 2% calculate la valoarea ce depăşeşte 200.000 lei inclusiv. Pentru imobilele dobândite la o dată mai mare de 3 ani se calculează astfel: 2% până la valoarea de 200.000 lei inclusiv; peste 200.000 lei, 4.000 lei + 1% calculat la valoarea ce depăşeşte 200.000 lei inclusiv.

Impozitele arătate mai sus nu se aplică în următoarele situaţii: la dobândirea dreptului de proprietate asupra terenurilor şi construcţiilor de orice fel, prin reconstituirea dreptului de proprietate în temeiul legilor speciale (Legea 18/1991 etc); la dobândirea dreptului de proprietate cu titlu de donaţie între rude şi afini până la gradul al III-lea inclusiv, precum şi între soţi.

 

Asigurarea obligatorie, o afacere neprofitabilă

 

Pe lângă preţul exorbitant la care se ridică în momentul de faţă un apartament, cumpărătorul trebuie să plătească şi taxele de asigurare. O locuinţă trebuie asigurată obligatoriu împotriva riscurilor de cutremur, de alunecări de teren sau inundaţii. Riscul ca apartamentul de bloc din centrul unui oraş mare să fie distrus de o alunecare de teren sau de o inundaţie este de 1%, dar taxa de asigurare trebuie plătită. Neplata taxei se pedepseşte conform legii cu amenzi ce pot ajunge până la 500 RON. Statul se obligă să plătească 10.000 - 20.000 de euro pentru fiecare locuinţă distrusă, sumă care nu permite nici măcar achitarea unei prime rate pentru achiziţionarea unei noi locuinţe, preţurile pieţei fiind de 10 ori mai mari.

O persoană care doreşte să primească de la stat o sumă mai mare trebuie să plătească în plus o altă taxă de asigurare, care va fi calculată ca un procent din valoarea la care este estimat imobilul pe care îl asigură. Costul asigurării se va calcula punând în ecuaţie mai mulţi factori: anul când a fost construită clădirea respectivă, locaţia unde se află imobilul, materialele de construcţii folosite.

De exemplu: proprietarul unui apartament construit după 1977, un apartament ce are o valoare de reconstrucţie de 100.000 de euro, dacă vrea un pachet de asigurare cu toate acoperirile menţionate mai sus, trebuie să scoată din buzunar peste 300 de euro anual, sumă plătibilă în 4 tranşe anuale. Dacă vorbim de un imobil ce valorează 250.000 euro, suma anuală este de 800 euro.

Prin această măsură luată de guvern se încearcă mutarea responsabilităţii către societăţile de asigurări, scăpând astfel de cheltuieli majore. Totodată, cetăţeanul primeşte mai repede banii pentru consolidări, renovări", explică reprezentantul City Expert.

Sursa

12 September 2007