Sub sloganul "cererea depăşeşte oferta", piaţa imobiliară a început să semene cu jocul piramidal Caritas, clienţilor promiţându-li-se câştiguri viitoare fabuloase.

Promisiunea câştigurilor îi face pe proaspeţii proprietari, transformaţi în vânzători, să perpetueze ideea dublării profiturilor. Acest circuit explică umflarea permanentă a preţurilor de pe piaţa imobiliară atât la terenuri, cât şi la locuinţe.

CLIENTUL NOSTRU... SCLAVUL NOSTRU !

Agenţiile imobiliare, constructorii, dezvoltatorii şi investitorii spun la unison cât de mare este cererea de produse imobiliare şi cât de mică este oferta. Iar lipsa de transparenţă este un avantaj de negociere al vânzătorului. SFin a trimis chestionare celor mai mari agenţii imobiliare (Colliers, DTZ, Eurisko, Regatta, Neocasa), firme care deţin circa 90% din ofertele de noi ansambluri rezidenţiale din Capitală. Întrebările erau de-a dreptul nevinovate: numărul şi tipul de locuinţe rămase de vânzare, preţurile unitare practicate şi ofertele promoţionale existente. Singurul răspuns a fost telefonic: "Cererea este mult peste oferta actuală". Tăcerea celorlalte companii a fost însă mult mai grăitoare. Vânzătorii se feresc să declare situaţia reală a mersului contractărilor pentru a putea avea un avantaj psihologic asupra clientului. Atunci când îţi doreşti mult o locuinţă nouă, argumentele care ţin de calitate, poziţie, clauze contractuale devin mai puţin importante dacă ţi se spune că e bătaie mare pe acest apartament şi că – în secret fiind vorba – este ultimul rămas de vânzare. Care sunt trucurile folosite pe piaţa imobiliară pentru umflarea preţurilor citiţi pe larg în revista Săptămâna Financiară.

Sursa

20 August 2007