UPDATE

CGMB a aprobat vinieta pentru București

Mașinile Euro 4 vor fi scutite de plata vinietei până în anul 2021

42653-vinieta_oxigen.jpg

 Proiectul Oxigen, care vizează îmbunătățirea calității aerului în Capitală, a fost adoptat, joi, 24 octombrie, cu amendamente, de Consiliul General al Municipiului București (CGMB).

 

 

Principalele modificări aduse actului normativ se referă la:

-       scutirea mașinilor Euro 4 de la plata vinietei până în 2021;

-      interzicerea definitivă  a accesului în zona centrală a Capitalei, din 2022, pentru mașinile non-Euro, Euro 1 si Euro 2, iar din 2024 și  Euro 3.

Potrivit news.ro, hotărârea CGMB prevede și excepții. Este vorba despre mașinile adaptate pentru persoanele cu dizabilități, mașinile destinate transmisiunilor radio și tv, cele deținute de către MAI, MApN, SRI, SPP, SIE, STS, Administrația Națională a Penitenciarelor, Agenția Națională de Administrare Fiscală, Serviciul de Ambulanță, Medicina Legală, Protecția Civilă, autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerului Public, serviciile publice comunitare pentru situații de urgență, mașinile utilizate la intervențiile la căile de comunicații și rețelele edilitare și cele istorice.

-----------------

​​Proiectul de hotărâre privind măsuri concrete de îmbunătățire a calității aerului în Municipiul București se află pe ordinea de zi a ședinței autorităților din Capitală care va avea loc joi, 24 octombrie.  

Propunerea de act normativ are în vedere scăderea gradului de poluare în centrul Capitalei, prin introducerea unor taxe obligatorii pentru mașinile care circulă prin București.

Dacă varianța inițială, în care taxa viza doar automobilele înmatroculate în alte județe decât București și Ilfov, a fost considerate discriminatorie de Centrul Național pentru Combaterea Discriminării, autoritățile bucureștene au modificat proiectul de act normativ.

„Principalele modificări pe care le avem în vedere se referă la criteriile de aplicare a vinietei și anume: proprietarii autoturismelor nu vor mai plăti vinieta în funcție de orașul de înmatriculare, ci doar în funcție de norma de poluare. Așadar se va elimina criteriul neînmatricularii în București, dar se va înăspri criteriul normei de poluare! Astfel, în centrul orașului nu vor mai putea intra autoturismele Non Euro, Euro 1 si Euro 2, iar pentru restul teritoriului toți vor plăti taxa de poluare dacă au mașini Non Euro, Euro 1 sau Euro 2”, a precizat Gabriela Firea, primarul general al Capitalei.

De asemenea, primarul Municipiului București a mai explicat că, împreună cu specialiștii în mediu și mobilitate, caută solutii pentru rezidenții din zona centrală a Capitalei, care dețin mașini Non Euro, Euro 1 si Euro 2. Totodata, Primăria Capitalei este în dialog atât cu firmele care dețin taximetre, cu firmele de construcții și de turism care dețin autocare și microbuze, astfel încât să poată fi identificate cele mai bune soluții antipoluare, așa cum s-a întâmplat în toate capitalele europene.

Proiectul de hotărâre care va fi supus votului consilierilor generali săptămâna aceasta stabilește Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului (ZACA) care delimitează centrul orașului de celelalte zone: Piața Victoriei – bd. Iancu de Hunedoara – sos. Stefan cel Mare – str. Polona – str. Mihai Eminescu – str. Traian – /bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Sincai – str. Lanariei – Calea Serban Voda – bd. Marasesti – str. Mitropolit Nifon – bd. Libertatii – Calea 13 Septembrie – str. Izvor – str. B.P. Hasdeu – str. Vasile Parvan – str. Berzei – str. Buzesti – Piața Victoriei.

Astfel, pentru mașinile cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 și Euro 2 accesul este interzis în ZACA. Pentru a putea circula pe restul arterelor din municipiul București deținătorii acestora vor trebui să cumpere vinieta electronică Oxigen care va costa 15 lei/zi, între 200 și300 de lei/lună, între 900 și 1.100 de lei/6 luni și între 1500 și1.900 de lei/1 an.

Mașinile care au Euro 3 și Euro 4 vor putea circula pe toate străzile municipiului București numai după procurarea unei viniete electronice Oxigen care va costa 5 lei/zi, 100, respectiv 80 de lei/lună, 450, respectiv 350 de lei/6 luni și 700, respective 500 de lei/an.

Mașinile electrice, hibrid sau cu norma de poluare Euro 5 și Euro 6 vor putea circula fără restrictii pe toate arterele din Capitală.

Potrivit proiectului de hotărâre, încălcarea acestor prevederi va fi sancționată cu amendă cuprinsă între 1.500 și 2.000 de lei.

22 October 2019