Aeroportul internaţional Bucureşti-Sud, pe care Nelu Iordache, patronul companiei aeriene de low-cost Blue Air, plănuieşte să îl dezvolte în Adunaţii Copăceni (la 22 de kilometri de Bucureşti), ar putea fi alternativa la aeroportul Henri Coandă din Capitală, de pe care zboară acum companiile aeriene low-cost şi cele de linie regulată.

24421-gheorghe-racaru-sm.jpgProiectul va pune la dispoziţie o aerogară pe circa 40.000-45.000 de metri pătraţi, proiectată cu o capacitate pentru 2 milioane de pasageri anual, o pistă cu aceeaşi lungime ca şi cea a aeroportului din Băneasa (3.200 de metri), cel puţin zece porţi de îmbarcare, locuri de parcare, un spaţiu de control tehnic, cafenele şi magazine.

Investiţia în acest proiect, care va obţine autorizaţia de construcţie în următoarele patru luni, după cum apreciază oficialii, este estimată la 200-220 de milioane de euro.

Deocamdată, dez­voltatorii acestui proiect nu au identificat o sursă concretă de finanţare, dar spun că după finalizarea studiului de fezabilitate sunt deschişi pentru orice ofertă.

Lucrările de construcţie vor dura 30 de luni de la obţinerea autorizaţiei, potrivit lui Gheorghe Răcaru, directorul de strategie al grupului de firme controlat de Nelu Iordache, printre care se numără Blue Air sau Infra Group. În prezent s-a aprobat planul urbanistic zonal pentru acest proiect.

Amortizare în 15 ani

"Am intrat în linie dreaptă cu proiectul de construire a aeroportului, care nu va fi destinat doar companiilor low-cost. Nu este un proiect nou, se doreşte de mult timp construirea unei noi porţi aeriene în zona Bucureştiului. Am ales partea de sud şi pe baza unor studii care au vizat elemente precum viteza vântului sau nivelul precipitaţiilor. Ne bazăm şi pe proiectele viitoare ale Primăriei Municipiului Bucureşti şi ale Consiliului Judeţean Giurgiu pentru dezvoltarea părţii de sud a Bucureştiului. Până în momentul de faţă am obţinut PUZ-ul, pentru care a trebuit să luăm foarte multe avize", a declarat Gheorghe Răcaru.

Aeroportul, care va fi dezvoltat pe o suprafaţă de 250 de hectare, va deservi aeronave de categoria C (cu o capacitate de zbor între 120 şi 180 de locuri), destinate pentru zboruri pe distanţe scurte şi medii în spaţiul european şi în statele vecine cu acesta.

Dezvoltarea aeroportului va fi realizată modular, în trei sau patru faze, potrivit oficialului companiei, care estimează că investiţia de 200 de mil. de euro se va amortiza în 15-17 ani. De pe acest aeroport vor putea decola şi ateriza 10 avioane pe oră.

Consultanţă de la Lufthansa

Compania Infra Group, controlată indirect de omul de afaceri Nelu Iordache, prin Romstrade şi Blue Air, a încheiat un con­tract de consultanţă financiară cu o filială a Lufthansa pentru aeroportul din Adu­naţii Copăceni (judeţul Giurgiu). Luf­than­sa Consulting a fost înfiinţată în 1998 şi asigură servicii şi soluţii la nivel mondial în industria transportului aerian, fiind o filială independentă a Lufthansa Aviation Group. Valoarea contractului de consultanţă nu a fost făcută public. Aeroportul din Adunaţii Copăceni este o contraofertă la aeroportul din Otopeni, iar până la sfârşitul anului vor fi demarate lu­cră­rile de construcţie, potrivit lui Răzvan Rizea, administratorul compa­niei Infra Group.

Deschişi pentru orice investitor

"Vom pregăti un business plan şi vom sprijini găsirea unor investitori. În primă fază vom face un studiu de fezabilitate", a declarat Marnix Groot, director de dezvol­tare la Lufthansa Consulting. Procesul de consultanţă va avea o durată de câteva luni.

Reprezentanţii Infra Group vor căuta parteneri financiari pentru derularea investiţiei, dar vor păstra participaţia majoritară în cadrul proiectului.

"Suntem deschişi la orice structură investiţională, fie că banii vor veni din partea BERD (Banca Europeană de Re­construcţie şi Dezvoltare), din partea unor fonduri de pensii sau a unor investitori individuali", a spus Răcaru.

Potrivit lui Gheorghe Răcaru, taxele de aeroport de la Adunaţii Copăceni vor fi mai mici decât cele pe Otopeni sau pe aeroportul din Cluj-Napoca, iar după finalizarea proiectului low-costul Blue Air îşi va muta operaţiunile pe acest aeroport.

Odată ce aeroportul va fi inaugurat, se va pune la dispoziţia pasagerilor şi o linie de transport în comun, privată sau publică, potrivit lui Răcaru.

Din grupul de firme controlat de Nelu Iordache fac parte mai multe companii, cele mai mari fiind Romstrade şi operatorul aerian low-cost Blue Air.

Cine este inFra Group

Infra Group a fost înfiinţată la începutul anului 2010 şi asigură servicii de handling pasageri, rampă şi cargo în cadrul aeroporturilor Henri Coandă din Otopeni, George Enescu din Bacău şi a celui din Sibiu, deservind peste 400 de zboruri lunar. În 2010 compania a avut o cifră de afaceri de 3,8 milioane de lei (circa 890.000 de euro) la 120 de angajaţi. Compania oferă şi servicii de catering pentru companile care operează pe aeroporturile Henri Coandă şi George Enescu, precum şi servicii de ticketing la aeroportul din Sibiu. Infra Group se ocupă de implementarea construcţiei aeroportului privat de la Adunaţii Copăceni. Infra Group este deţinută cu 75% de Romstrade şi cu un pachet de 25% de Blue Air.

 

Sursa

19 April 2012