Zona Victoriei este renumită, mai degrabă, ca un pol de afaceri, nu ca una rezidenţială. Asta pentru că toate tranzacţiile pe acest segment se fac rar, de cele mai multe ori în cercuri închise. Ofertele sunt puţine, mai puţine decât cererea, proprietarii au confortul financiar necesar pentru a nu sta prea mult la negocieri, iar clienţii se văd nevoiţi să se supună acestor condiţii. Cu alte cuvinte, Victoriei a rămas o piaţă a vânzătorilor, chiar şi în vremuri de criză, susţin agenţii imobiliari.

21606-dscn8267.jpgClientul de Victoriei este clientul cu venituri mari. Este, de cele mai multe ori, middle sau top manager într-o companie multinaţională sau deţine propria lui afacere. Este exact clientul care, în urmă cu câţiva ani, investea puternic în imobiliare, pentru că acestea aduceau un plus de valoare portofoliului lui. Între timp însă, psihologia clientului de Victoriei s-a schimbat radical.

„Este mult mai atent la ce cumpără, este mult mai selectiv, pretenţiile lui au crescut privind calitatea construcţiilor, finisajele, suprafeţele. Dacă înainte se cumpăra orice, pentru că trebuia să cumperi ceva, în momentul de faţă, nu mai este aşa. Timpul pe care ei şi-l alocă achiziţionării unei locuinţe este cuprins între trei şi cinci luni", spune Alexandru Pricop, managing partner Coldwell Banker Affiliates of Romania.

Apartamentele cu două camere se tranzacţionează la preţuri de până la 100.000 euro

Apartamentele cu două camere se vând în zonă cu preţuri care pot ajunge la 100.000 euro, pentru suprafeţe care sunt de numai 55 mp. Aceasta este situaţia în blocurile vechi, care au fost construite într-o majoritate covârşitoare, după cutremurul din 1977. Cele mai noi dintre blocurile din această generaţie au fost construite în 1990. O categorie aparte o reprezintă imobilele ridicate în ultimii ani, unde preţul unui apartament a rămas şi acum, în vremuri de criză, de câteva sute de mii de euro.

„Dacă vorbim despre apartamentele în complexuri rezidenţiale noi, sunt câteva. Mai degrabă blocuri răzleţe, unde preţul per metru pătrat se încadrează undeva între 2.000 și 3.000 euro. Sunt locuinţe mari, unde un penthouse poate avea o suprafaţă care ajunge la 250 mp. Clienţii care preferă o astfel de proprietate sunt cei care dau 500.000 euro/apartament. Sunt o categorie de sine stătătoare.", continuă Pricop.

Casele din zona Victoriei sunt, de asemenea, foarte bine cotate. Cele din spatele Guvernului, cele situate pe străzile cu nume de capitale, au preţuri care pornesc de la 2.000 euro/mp pentru clădirile bune. O situaţie aparte o reprezintă casele dărăpănate, care sunt cumpărate doar pentru terenul de sub ele, acesta fiind singurul care aduce valoare proprietăţii. Iar preţul pentru teren porneşte de la 800 euro/mp, dar poate urca până la 2.000 euro.

„Cerere există, dar proprietarii nu sunt dispuşi să lase mult. Sunt chiar mai stricţi cu preţul decât proprietarii de apartamente. O astfel de proprietate poate să stea pe piaţă trei luni, şase luni sau chiar un an.", adaugă reprezentantul Coldwell Banker România.

Sunt cazuri în care proprietarii preferă să nu vândă deloc decât să lase de preţ. Unii dintre ei apelează la soluţii alternative, precum închirierea proprietăţii.

„Proprietarii, din cauza preţurilor scăzute, în loc să vândă, preferă să închirieze şi este un mod de a trece criza cu brio. În general, proprietarii sunt la fel de înstăriţi ca şi cei care cumpără, este o egalitate între ei. Fiecare caută cel mai bun preţ din piaţă pentru el.", arată  David Laurenţiu, broker imobiliar Roimob Real Estate.

Chiriile au scăzut la mai puţin de jumătate, în ultimii ani

Chiriile care se practică în zonă pornesc de la 6 euro/mp şi urcă până la 12-13 euro, arată specialiştii. O scădere considerabilă faţă de anii trecuţi, când chiriile ajungeau şi la 20 euro/mp.

„În general, închirierile se traduc prin relocările de la spaţii mari, la spaţii mici. Persoanele fizice care locuiesc acolo cu chirie sunt foarte puţine, este vorba despre clienţi ocazionali, de conjunctură. În general, este vorba despre cei care lucrează acolo şi îşi mai fac un apartament, să fie aproape de muncă sau chiar să îl folosească pe post de birou.", continuă David Laurenţiu.

Zona Victoriei şi-a păstrat o caracteristică neschimbată în ultimii ani: este o piaţă echilibrată.

Tot ce se învârte în jurul Pieţei Victoriei este constant: cererea este constantă, oferta la fel. Niciodată nu au fost prea multe oferte în zona respectivă, datorită faptului că cei care locuiesc aici provin din pături sociale cu venituri peste medie şi, în general, tranzacţiile se fac ori în familie, ori vin copiii care se mută în apartamentele părinţilor. Nu sunt împinşi de bancă, aşa cum se întâmplă în cartierele muncitoreşti, unde oferta este mult peste cerere.", arată oficialul Coldwell Banker.

În general, o ofertă care corespunde nivelului real al pieţei se încheie într-o perioadă de o lună, o lună jumătate.

CITEŞTE ŞI Băneasa - cartierul elitei, unde preţurile se ţin tare în faţa crizei


20 October 2011