Mai mult decât imobiliare!!!!!!
 
Mareste fontul | Trimite pe yahoo messenger | Trimite pagina unui prieten | Printeaza pagina

(VIDEO) Când îşi va reveni piaţa imobiliară

Publicat: | Autor: Cristina Tamaş, IMOPEDIA.ro | Numar afişări: 24086

Înainte de anunţarea măsurilor de austeritate pe care guvernul le va aplica de la 1 iunie 2010, specialiştii imobiliari apreciau o revenire a pieţei imobiliare începând cu toamna acestui an. Situaţia este acum cu totul alta, iar analiştii spun că nu există nicio şansă ca piaţa imobiliară să-şi revină în 2010.

Despre cum arată piaţa imobiliară în prezent, când îşi va reveni şi ce se va întâmpla după ce criza va trece am discutat cu analistul imobiliar Radu Zilişteanu.

Playerul flash nu este instalat.
Nu ne putem aştepta la o revenire a pieţei înainte de anul 2011.

Cred că cel mai important lucru care ar trebui spus despre evoluţia pieţei imobiliare este faptul că înainte de anunţarea măsurilor de austeritate pe care le va lua guvernul României de la 1 iunie 2010, specialiştii din piaţă apreciau că cel mai devreme moment în care piaţa ar începe să dea semne de revenire, dar exclusiv în termen de număr de tranzacţii efectuate şi nicidecum de preţuri, ar fi fost toamna anului 2010. Faptul că situaţia economică a României este atât de proastă şi guvernul a anunţat nişte măsuri care în mod clar vor afecta şi piaţa imobiliară împinge acest termen de început de revenire al pieţei imobiliare undeva în cursul anului 2011, cel mai devreme. Faptul că guvernul a micşorat salariile bugetarilor cu 25%, acest lucru va conduce în mod inevitabil la credite neperformante în sensul că acele credite care au fost contractate de bugetari, şi cel mai în pericol sunt cei care sunt soţ şi soţie, ambii bugetari, ei nu vor mai fi capabili să-şi ramburseze ratele la credit şi atunci garanţiile depuse pentru obţinerea acelui credit vor fi executate. Evident că în cazul garanţiilor ipotecare aceste garanţii sunt chiar imobilele care au făcut obiectul finanţării. Aşa că în mod vădit acest lucru va mări oferta de pe piaţa imobiliară şi atunci nu ne putem aştepta la o revenire a pieţei înainte de anul 2011.

Ce se va întâmpla în sectorul privat? Măsurile vor avea efect şi în această zonă?

Cu siguranţă că aceste măsuri vor atinge şi sectorul privat pentru că bugetarii la fel ca si restul populaţiei consumă. În cazul în care veniturile lor se vor micşora vor fi siliţi la rândul lor să îşi reducă consumul, aşa cum au fost siliţi şi cei care lucrează în sectorul privat, începând încă de anul trecut. Evident că dacă achiziţiile de bunuri şi servicii ale bugetarilor şi nu numai ale lor vor fi mai mici, cu siguranţă că afacerile private o vor duce mai prost, vor plăti mai puţin la bugetul de stat sub formă de taxe şi impozite şi desigur că o să ne trezim cu o spirala a scăderii economice şi probabil în toamna acestui an sau cel târziu la începutul anului viitor guvernul va fi silit să mărească impozitarea prin mărirea cotei de TVA şi/sau a cotei unice pentru că altminteri nu va putea rezista. În ceea ce priveşte influenţa asupra pieţei imobiliare, parametrii fundamentali ai acestei pieţe care sunt numărul de tranzacţii pe unitatea de timp şi preţurile medii de tranzacţionare sunt ceea ce se numeşte în teoria economică indicatori care reacţionează cu întârziere la reluarea activităţii economice din ţara respectivă. Aşa încât eu estimez că începutul revenirii pieţei imobiliare româneşti va fi situat undeva cu şase luni după ce vom trece din nou pe creştere economică. Acelaşi lucru, dar în oglindă s-a întâmplat la declanşarea crizei. Dacă criza generală economică în România s-a declanşat prin septembrie 2008, semnele de criză pe piaţa imobiliară românească s-au simţit din martie 2008. Deci criza de pe piaţa imobiliară românească a precedat cu circa şase luni criza economică generală.

Spuneaţi că vom asista la o serie de executări silite. Cine va cumpăra aceste locuinţe?

Să începem cu puţină istorie, în trimestrul I 2010 numărul total al executărilor silite imobiliare a fost de circa 6300, însă acestea sunt executări atât ale băncilor comerciale, cât şi ale ANAF-ului şi ale AVAS-ului, din aceste 6300 de executări silite imobiliare circa 4500 au aparţinut băncilor, deci asta înseamnă că nu este îngrijorător de mare numărul executărilor de până acum sau cel puţin în primul trimestru al anului. Dacă băncile vor trece la executări silite ca urmare a incapacităţii bugetarilor de a-şi mai achita creditele, desigur că aceste vânzări vor veni pe fondul unei oferte deja mari şi va îngroşa această ofertă aşa încât cu siguranţă că dacă băncile comerciale nu au reevaluat garanţiile pentru clienţii respectivi în cele mai multe cazuri vor vinde în pierdere repectivele imobile, aşa încât acest lucru va afecta piaţa imobiliară.

Oferta mare din piaţă va determina o scădere a preţurilor?

Eu cred că în condiţiile acestor măsuri de austeritate ce urmează a fi luate, preţurile mai pot scădea însă într-un ritm destul de lent, adică nu în ritmul în care au scăzut din martie 2008 până acum, când scăderea a fost de circa 50%, în aproximativ doi ani. Ele mai pot scădea însă pe o pantă foarte, foarte lină pentru că nu ne putem aştepta la schimbări ale volumului creşterii şi respectiv ale volumului ofertei şi atunci nici schimbările în preţ nu pot fi spectaculoase.

Cât vor mai putea rezista să stea cu locuinţele nevândute dezvoltatorii care au construit pe banii băncilor?

După cum se ştie dezvoltatorii au recurs la metode de marketing diferite pentru a traversa această criză imobiliară şi sigur cei mai puţin avantajaţi au fost cei care nu au construit pe bani proprii, ci pe bani împrumutaţi, în special de la băncile comerciale. Aceşti dezvoltatori nu au avut o marjă foarte mare de a acţiona în ceea ce priveşte scăderea preţurilor pentru că uneori băncile comerciale de la care au luat creditele nu le-au permis să scadă foarte mult preţurile pentru că din socotelile lor, ale băncilor, asta nu ar mai fi permis fluxuri suficiente de bani care să permită rambursarea creditelor. Sigur că odată cu criza pe care o traversăm acum, românii au învăţat că uneori trebuie să vinzi şi în pierdere, iar dezvoltatorii care au construit pe banii lor, unii dintre ei au redus preţurile dincolo de limita lor de suportabilitate şi au înţeles că dacă vor să vândă trebuie să vândă cel puţin în condiţiile crizei.

Ne putem aştepta la falimente în rândul dezvoltatorilor mari?

Deja există destul de mulţi dezvoltatori care au intrat în insolvenţă şi este posibil să asistăm la intrări în insolvenţă şi în cazul dezvoltatorilor mari, dar sigur aici lucrurile trebuie gândite de la caz la caz, pentru că după cum se ştie unii dezvoltatori fac parte din firme multinaţionale cu operaţii în multe ţări ale lumii şi atunci la nivel de grup îşi pot permite şi anumite pierderi, îşi pot permite să alimenteze subsidiara din România pentru un timp limitat.

A schimbat criza imobiliară comportamentul cumpărătorului român?

Sigur că da. În condiţiile unui dezechilibru accentuat între ofertă şi cerere, oferta depăşind de multe ori cererea, acum suntem într-un moment al pieţei care poate fi caracterizat drept piaţa cumpărătorului. Piaţa cumpărătorului înseamnă acea piaţă în care cumpărătorul dictează practic termenii tranzacţiilor, aşa încât cumpărătorii îşi pot permite să fie foarte exigenţi pentru că ştiu că au de ales dintre foarte multe oferte imobiliare atât noi, cât şi vechi, atunci sigur că ei sunt răsfăţaţii pieţei în acest moment. Desigur că acest lucru va dura până în momentul în care piaţa o să tindă din nou spre echilibru însă acest moment este foarte departe.

Se va maturiza piaţa imobiliară din România după această criză? Ce se va întâmpla cu speculatorii?

Pe anumite segmente ale pieţei imobiliare, speculatorii ocupau între 20-40% din piaţă. Dacă ne referim la dezvoltările imobiliare noi de succes, aşa cum spunea un coleg, câţi sunt speculatori şi câţi sunt clienţi finali care se mută acolo din necesităţi de a locui, te duci la trei-patru săptămâni după ce s-a inaugurat blocul respectiv şi vezi câte lumini sunt stinse, uneori depăşeau 50%, în cazul unor proiecte. Evident că în situaţii de criză, speculatorii nu-şi mai pot face mendrele pe piaţa imobiliară şi s-au orientat probabil către alte pieţe. Comportamentul de consum s-a schimbat extrem de mult odată cu această criză în sensul de a nu mai arunca cu banii oricând şi oricum.

Românii sunt mult mai precauţi şi mai atenţi înainte de a lua o decizie de cumpărare. Pe piaţa imobiliară se manifestă acelaşi lucru, în sensul că şi fiind o piaţă a cumpărătorului, cumpărătorul poate avea pretenţii şi reflecta mult mai bine înainte de a lua decizia de cumpărare. Modul în care cred eu că va afecta piaţa imobiliară românească se va traduce cel puţin prin câteva caracteristici. În primul rând, preţurile nu vor mai avea variaţii atât de bruşte cum am asistat în perioada 2003- începutul lui 2008. Deci panta lor de creştere sau de descreştere pe diferite segmente pe piaţa imobiliară va fi mult mai lină. Speculaţiile vor fi mult mai greu de făcut, tocmai din cauza faptului că preţurile nu vor mai evolua brusc, ci lent. Un al trei-lea lucru, vom întâlni din ce în ce mai rar vânzări din faza de proiect pentru că din păcate au fost foarte multe probleme cu dezvotările imobiliare noi şi atunci românii vor prefera să cumpere ceva ce a fost construit, acesta este un al patru-lea aspect, faptul că dezvoltatorii vor fi siliţi să îşi procure surse de finanţare încă de la început fără a se mai putea baza în mare măsură pe avansurile date de clienţi. Desigur că piaţa imobiliară va arăta cu totul altfel după această criză şi eu cred că toate aceste elemente vor conduce la maturizarea pieţei.

Cine sunt marii perdanţi?

Marii perdanţi sunt proprietarii de locuinţe fie că sunt noi, fie că sunt vechi. Acei investitori sau dezvoltatori care s-au întins mai mult decât le-a fost plapuma şi nu au adoptat o atitudine de creştere cu paşi mici au intrat în dificultăţi majore. Scenariul tipic care s-a întâmplat în rândul unor dezvoltatori, e vorba de dezvoltatorii mici şi mijlocii, a fost acela că au cumpărat un teren, au început să construiască având în vedere că unităţile locative se vindeau încă din fază de proiect, situaţie cu care nu o să ne mai întâlnim în viitor, au hotărât să cumpere şi un al doilea teren, să construiască şi acolo, şi tot aşa. Tot mergând în ritmul acesta în momentul declanşării crizei s-au trezit pe de o parte că nu mai pot vinde imobilele respective cu un profit suficient de mare, iar pe de altă parte s-au trezit cu terenuri pe care au plătit preţuri foarte mari pe care nu le pot vinde decât la jumătate de preţ. Acesta este un exemplu tipic de a te întinde mai mult decât este plapuma şi de a miza exlusiv pe un scenariu optimist.

Ce şanse mai are un program precum Prima Casă în acest moment?

Dacă programul Prima Casă în varainta lui iniţială nu a avut foarte mult succes pentru că ştim din suma totală de 1 miliard de euro pe care statul român era dispus să o garanteze, ceva peste jumătate s-a transformat în credite până la sfârşitul anului 2009. Eu cred că guvernul a introdus complicaţii suplimentare în programul Prima Casă 2, deşi în aparenţă a mărit plafonul de garantare până la 75 mii euro, în anumite condiţii, aceste condiţii impuse sunt foarte greu de îndeplinit. Spre exemplu, a găsi şapte investitori care să cumpere un teren şi să construiască acolo o construcţie nouă cu unităţi locative pentru fiecare dintre ei acesta este un montaj foarte greu de pus la punct. Nu numai că există gusturi diferite în ceea ce priveşte construcţia în sine, nici schema financiară nu este extrem de simplă, unul dintre ei poate intra în dificultate pe parcusul lucrărilor ş.a.m.d. astfel încât exemple de genul acesta se pot număra pe degete. Deşi plafonul este mai mare, dacă aceste condiţii sunt greu de îndeplinit, evident că nu a avut succes Prima Casă 2. La fel ca în Prima Casă 1 şi în Prima Casă 2 experienţa ne arată că grosul vânzărilor, peste 80% sunt de imobile vechi, aşa că intenţia guvernului de a încuraja sectorul construcţiilor noi nu a fost şi probabil nu va fi atins, este clar lucru acesta.

Mai este piaţa românească atractivă pentru investitorii imobiliari?

Opinia mea este că după ce această criză va trece, România ve redeveni o ţintă preferată de investitori pentru că avem nişte avantaje certe în raport cu competitorii noştri, ţările din aceată regiune. Eu sunt optimist în ce priveşte viitorul pieţei imobiliare şi în capacitatea ei de a atrage investitori străini în viitor în România, însă trebuie să trecem de acest hop, de această criză.

Ce segment de piaţă credeţi că îşi va reveni cel mai repede?

După părerea mea pontenţialul cel mai mare îl au terenurile care au şi fost foarte lovite de această criză. Investiţia în teren este o investiţie un pic mai sofisticată în sensul că, dacă pentru necestăţile primare de locuire îţi cumperi o locuinţă gata făcută, a cumpăra un teren înseamnă spirit atreprenorial fie că vrei să îl speculezi, speculaţii care în ceastă perioadă de criză sunt mai greu de făcut sau nu se mai pot face deloc, fie că vrei să construieşti ceva, de aceea spun că îţi trebuie un anume spirit antreprenorial. Şi cum investiţiile sunt lovite de aceată aversiune faţă de risc, piaţa terenurilor a fost cel mai crunt lovită de această criză existând zone întregi în care dacă te întreabă cineva cât mai este un preţ mediu pe metru pătrat, nu poţi să-i răspunzi pentru simplu motiv că în ultimele şase sau opt luni nu s-a mai făcut nicio tranzacţie în zona respectivă. Nici nu mai ştii ce preţ recunoaşte piaţa într-o tranzacţie de vreme ce nu s-au mai făcut tranzacţii pe zonele respective. Cred că terenurile îşi vor reveni ca pasărea phoenix din propria situaţie actuală şi vor redeveni atractive. Pe măsură ce economia românească va redeveni atractivă şi piaţa imobiliară din România va redeveni atractivă.












Voteaza articolul:
| Aprecierea vizitatorilor:
Comentarii (39)
#39. Bujold | 07.06.2010 | 16:23
0 (0/0)   
Ia uitati aici: http://www.zf.ro/eveniment/indicele-imobiliar-oficial-vine-pana-la-sfarsitul-lunii-fara-preturi-doar-cu-tendinte-6299936

De ce nu publica preturi? De ce tendinte?

Ia sa explice expertii in crescut preturile....
#38. coco | 07.06.2010 | 15:46
1 (0/1)   
Romanii au fost jefuiti de propriul stat, indemnati sa se inrobeasca pt imbogatirea unor lichele. Vezi efortul de jefuire "Prima casa" care asigura un profit de 2-300% unor "investiori" cu 4 clase, fost securisti cu capetele patrate, care se cred nemuritori.
Si , pe deasupra, hop si mii si mii de capuse imobiliare.
#37. Coco | 07.06.2010 | 15:41
1 (0/1)   
Acest domn cu **** nu intelege nimic.
Preturile se vor dezumfla cam asa:
sf lui 2010: gars cf 1 dec 40mp zona medie-buna Muncii, Vatra, MBravu, Tei etc = 25-30.000 euro
jumatatea lui 2011: 20-25.000 euro
sf lui 2011: 15-20.000 euro
jumatatea lui 2012: 10-15.000 euro - extrapolare celelalte tipuri
Terenurile vor scadea si mai accentuat, aprox cu 75% pana in 2012.
Apoi va urma stabilizarea si variatii mici.
este o simpla racordare la realitate. Nimic mai mult.
Vor cumpara doar boii care nu s-au prins ca multi au cazut in capcana sclaviei platind in 2007 80.000 pt o gars comunista. Bineinteles multi, le vor lasa bancilor si vor pierde avansul de minim 20-25.000 euro. Altii mai mult.
#36. AristotelCostel | 01.06.2010 | 20:09
4 (0/4)   
@viorel P
De cativa ani... tot fructifici... momentele bune pentru investitii. :P

Dispar banii din Romania, primele produse care vor avea de suferit (si mai mult) sunt cele de folosinta indelungata, iar noua realitate este in faza incipienta.

Pret median cloaca Bucale: 10.000 Euro.

"Naivii" nu asteapta nimic, ii lasa pe "destepti" in Romania... cu cloace cu tot. :P
#35. fitecine | 01.06.2010 | 13:49
4 (0/4)   
da,domnule,sau scuzati-ma,maestre!piata isi va reveni mai ales in 2011,mai ales datorita banilor de la fmi,care,cand vor vedea ca nu prea mai au ce recupera din patria lui boc,vor navali pe imobiliare,mai ales pe blocuri comuniste si "vile"pe camp,unde vor creste iepuri,pe care sa-i gateasca la barbeq-urile din curti,si se vor c--a,in fose septice si se vor plimba pe autostrazile care se executa si nu se discuta,se vot imbaia in termele din bucuresti facute de udrea si vor juca golf pe terenurile lui nuti etc.,cat de trepanat poti sa fi sa crezi de-astea?vom ajunge la sapa de lemn bai aiuritilor,ba pardon:analisti imobiliari,mai mult primele 4 litere
#34. viorel P | 01.06.2010 | 13:09
-7 (7/0)   
Haa mmm off . Desteptii cumpara acum, fraierii au cumparat acu 2 - 3 ani iar naivii mai asteapta.
#33. duduei | 01.06.2010 | 11:48
1 (0/1)   
Imediat ... "Raiffeisen a inchis 20 de unitati si a renuntat la 200 de angajati"
#32. Cindy | 31.05.2010 | 16:27
5 (0/5)   
Este inadmisibil ce se intampla in Romania ! Preturile nu sunt de loc cele reale ! Sunt si acum preturi mult supraevoluate ! Cu un simplu clik puteti sa vedeti piata americana de exemplu la Miami o vila costa 130.000 dolari !!!!!!!! Si in Bucuresti un apartament cu doua camere in centru costa peste 130.000 euro !!! Este ceva ingrozitor ! Care-i nebunul care mai vrea sa cumpere apartamente in Bucuresti la preturile astea???'
#31. Popescu Vasile | 31.05.2010 | 16:20
5 (0/5)   
Buna ziua,

Cineva mai sus spunea ca odata si odata o sa creasca preturile. Sunt de acord cu el, dar daca are ceva studii in domeniu ar trebui sa stie ca inainte de a creste trebuie sa scada. Deci mai intai ne vom astepta la scaderi de pret intre 40-50 % ca sa se ajunga la un pret acceptabil pe piata. Cine a avut salariul mare la stat sau la privat si-a cumparat casa iar cine nu a avut sau nu are salariul mare mai asteapta. E normal sa te intinzi cat iti este plapuma, deci cei care au salariul mic nu au gasit un pret bun pe m2. Pretul bun va fi atunci cand un m2
#30. john | 31.05.2010 | 14:12
5 (0/5)   
Daca prin "REVENIRE" se intelege nivelul de preturi din anii 2000, raspunsul este in 1-2 ani. daca prin "REVENIRE" se intelege nivelul din 2008, raspunsul este NEVER
#29. Emil | 31.05.2010 | 10:17
-3 (4/1)   
"Si inca ceva, de ce toata lumea trebuie sa se mute in Bucuresti? Ce este Bucurestiul, in afara ca mai toata aceeasi lume il injura de dimineata pana seara? De ar trebui ca toti sa vina aici. Adica, cand vine vorba despre Bucuresti, nu exista posibilitatea sa se si plece de aici, doar dinspre provincie in oras, nu si vice-versa!"

- in Bucuresti sunt locuri de munca cel putin de 10 ori mai multe decat in orice oras de provincie. daca nu crezi, uita-te prin anunturi sau mergi la fata locului. tocmai de aceea Bucurestiul este si mai aglomerat si poluat si restul. la tara e mai liniste si mai curat, dar altceva acolo nu ai ce face. cei de la tara sunt disperati sa plece si au dreptate.
- din Bucuresti spre provincie nu mai e nicio afacere fiindca preturile au scazut cu doar 25% in provincie si cu 40% in Bucuresti.
- de ce sa ma mut pensionar cu 3-4 camere la garsoniera ? Fiul meu din afara castiga bine si imi trimite bani. Eu am pensie si platesc doar un impozit de 100Lei pe an si atat.
#28. Bujold | 31.05.2010 | 06:04
2 (1/3)   
@Emil
De ce nu e corect? Pai am 40 de ani si un copil adolescent - stau in 3 (sau 4) camere. La un moment dat copilul meu adolescent devine adult. Si pleaca, de langa mine, din oras, din tara... sunt varii posibilitati. Daca ramane in oras, poate, sunt eu nevoit sa ma mut intr-o garsoniera, sau in 2 camere, si poate sa-i las lui apartamentul de 3 (sau 4) camere. Dar daca pleaca din oras sau din tara? Ce mai fac eu la 50 de ani cu 3 (sau 4) camere?

Din salariat devin pensionar. Veniturile mi se reduc. Ce fac?

Si inca ceva, de ce toata lumea trebuie sa se mute in Bucuresti? Ce este Bucurestiul, in afara ca mai toata aceeasi lume il injura de dimineata pana seara? De ar trebui ca toti sa vina aici. Adica, cand vine vorba despre Bucuresti, nu exista posibilitatea sa se si plece de aici, doar dinspre provincie in oras, nu si vice-versa!
#27. Emil | 30.05.2010 | 23:31
0 (2/2)   
Bujold, nu e corect ceea ce spui.

"Intrebarea care se pune este - vi se pare normal sa fii pensionar sau in varsta, fara copii pe langa tine, au crescut si si-au luat zborul, si sa stai in 3-4 camere prin centrul oraselor? Sa n-ai bani sa platesti intretinerea si sa nu te gandesti sa te muti in ceva care sa fie pe masura posibilitatilor tale?"

Unde sa se mute?

a) de la 3 camere la 2 camere in acelasi oras - nu se merita fiindca diferenta e acum foarte mica si cu ce se mai pierde prin taxe nu mai ramane pensionarul cu nimic

b) in alt oras - doar de la tara in Bucuresti fiindca invers nu se mai poate. Fiindca am citit un articol in urma cu o saptamana in care se zicea ca preturile au scazut cu doar 25% in provincie si cu 40% in Bucuresti.
#26. Calipso | 30.05.2010 | 22:47
-7 (8/1)   
Oamenii nu vor renunta la locuinta lor. Ba chiar vor cere mai mult.
Acele subventii erau infime - 15-20Lei. Nu-si vor vinde oamenii casele ca nu se mai dau subventii. E o aberatie.
Chiar daca ar scade preturile, tot degeaba, ca n-ar avea lumea bani sa le cumpere.
Deci nu vor scade ci vor creste. Doar cei cu bani vor cumpara.
#25. Horhe | 30.05.2010 | 13:14
10 (1/11)   
"Când îşi va reveni piaţa imobiliară ?"
Nu inteleg intrebarea. Piata si-a revenit, sau e pe cale sa o faca. Se indreapta spre valorile normale, sustenabile economic.
#24. Bujold | 30.05.2010 | 06:20
11 (1/12)   
Interesant este altceva - toata lumea evita sa comenteze un simplu amanunt - disparitia subventiilor. Si altul - de la 1 iulie - asigurarea obligatorie. Si altul - cresterea impozitelor pe locuinte. Toate legate de scaderea pensiilor. Si a salariilor bugetarilor. Si, respectiv, al consumului care are drept rezultat scaderea incasarilor firmelor private. deci a incasarilor la buget (scade consumul, scade incasarea de TVA) si, poate, a unui nou val de disponibilizari in sistemul privat. Ca si, probabil, o crestere a taxelor.

Intrebarea care se pune este - vi se pare normal sa fii pensionar sau in varsta, fara copii pe langa tine, au crescut si si-au luat zborul, si sa stai in 3-4 camere prin centrul oraselor? Sa n-ai bani sa platesti intretinerea si sa nu te gandesti sa te muti in ceva care sa fie pe masura posibilitatilor tale?

Asta asa, de control. La iarna, cand subventiile nu vor mai exista, mai vorbim.
#23. dan | 29.05.2010 | 14:19
10 (1/11)   
cred ca nu dureaza un an , pana o sa apara locuinte la 200 de euro metrul patrat. 60% dintre salariati au venituri lunare brute sub 1500 de lei.toata cresterea economica , cu care se lauda tariceanu " economia duduie , 400 de mii de noi locuri de munca(dintre care 350 de mii la stat)" a fost facuta pe credit. toti romanii au facut credite la banci sa isi cumpere case si masini. de produs real , nu s-a produs mai nimic
#22. populist | 29.05.2010 | 01:05
13 (2/15)   
Realizezi ce se va intampla cu preturile cand, pentru a putea plati restantele si a trai, multi se vor muta inapoi la tara, incercand sa-si vanda apartamentele ceausiste?

Daca fraierii care au cumparat sa speculeze (si au ramas cu ele) vor scoate case si terenuri la vanzare?

"6300 executari silite"? "Mizilic"! Citat din alt "expert" in "gripa porcina"!

Incercati sa va incurajati sau mintiti cand aberati ca "piata isi va reveni", "preturile vor mai scadea foarte, foarte lin"? Nu mai pacaliti pe nimeni! "Nu mai e loc de scadere" ( a pietei, a preturilor) Pe cuvant? Dar de inca 50% ce zici? O sa uitati cand ati facut ultima tranzactie.

De revenire in W sau L ai auzit? Prea tarziu! Veti ajunge toti un "I" culcat!
#21. pufulina | 28.05.2010 | 00:12
-5 (6/1)   
mai stie cineva cat au mai crescut preturile? sper ca nu prea mult
#20. Lolek | 27.05.2010 | 21:44
11 (2/13)   
Sandule, esti destept.Sunt de acord cu tine, preturile la produsele de consum ,inclusiv de lunga utilizare, second-hand vor scadea dramatic ca musterii nu prea sunt si cei putini si amatori sunt fara de putinta.Cel care si-a cumparat pe credit plasma cu credit doar cu buletinul pe 7-10, eu le dau urmatorul sfat:
Bucurati-va de ea.
Cei care nu se vor bucura sunt cei care vor ramane fara "case" pentru o plasma pe care li se va oferi cel mult 10% din pretul de achizitie.Valabil chiar si la automobile.
Pe vremuri un tip pe nume Ion Creanga a descris pesemne un fapt real in povestea Ivan
Turbinca.Nu stau acum sa spun povestea, Ion Creanga e un povestitor mai bun decat mine dar o transpun in vremuriele noastre.
Cetateanul idioat si-a achizitonat un produs electrocasnic in rate si-n raport cu pretul de achizitie in 5 de economisire putea achizitiona un automobil.Dar a preferat rate pe 10 ani.
Cel care a achizitionat automobil in rate pe 10 ani va plati in total valoare unei locuinte la bloc de 3 camere decente.Ma refer in special cu cei cu automobile cu pret de pornire de 15.000 euro.Cei sub acest prag se incadreaza la 2 camere,garsoniera.
Cei care au luat pe credit locuinte dupa 2004 pentru un amarat de 2 camere vor plati cat vort trai.Le urez sanatate si noroc.Propietari pe deplin vor fi foarte putini dintre ei, sub 2%.
De acum incolo multi se vor regasi in personajul Ivan Turbinca dar pentru foarte multi nu va exista un happy-end.
#19. Sandu | 27.05.2010 | 17:58
-12 (14/2)   
Scaderi nu vor mai fi in imobiliare, dar urmeaza cele la bunurile de consum. Oamenii vor renunta la acoperisul de deasupra capului doar in ultima instanta, cel mai repede vor vinde intai masina, telefonul mobil scump, electronicele si altele. Eu astept sa-mi iau masina ieftina in curand, la jumatate de pret.
#18. Buratino | 27.05.2010 | 15:59
9 (2/11)   
" Caderea " economica inca n-a ajuns acolo unde trebuie , adica la fund .
Americanii se asteapta ca asta sa se intample prin toamna lui 2011.
Dupa asta urmeaza o stagnare de vreo 1- 2 ani si de abia dupa , daca totul decurge normal ( fara rozboaie si alte evenimente majore ) sa inceapa o crestere economica .
Dar cum a fost in anii 2007 , nu cred ca va mai fii .
Deci cresterea preturilor la imobiliare ....... ? nu cred . Mai degraba inca vor scadea .
In schimb vor creste preturile la mancare , energie si impozite .
Concluzia : vin vremuri ....... de hartie igienica .
#17. io | 27.05.2010 | 14:12
-2 (5/3)   
e cam adevarat ce zice el.
Insa esenta e ca piata imobiliara isi va reveni o data cu economia. (plus sau minus cateva luni, cel mai probabil inceputul revenirii va fi la + doua luni si va putea fi considerata ca revenita la 6 luni cum zice "maestrul")
#16. stefan | 27.05.2010 | 11:46
5 (2/7)   
Pai ei visau ca o sa creasca ... inca incepand din ianuarie 2009 si cu toate astea ... suntem unde suntem, ei chiar nu inteleg ca lumea e pur si simplu saraca... iar noi nu aveam clasa de mijloc reala, cativa bogati si restul... supravietuiesc, viseaza
#15. e simplu | 27.05.2010 | 11:33
11 (2/13)   
Isi va reveni atunci cand preturile vor avea o legatura oarecare cu puterea de cumparare REALA a oamenilor. Nu se poate imbogatire fara munca asa cum nu se poate economie fara productivitate. Adica se poate, doar doar pe termen scurt si se numeste caritas. Restul e matematica...
#14. DANA | 26.05.2010 | 16:36
11 (2/13)   
ACEST DOMN ISI DA CU BATA PESTE MANA DUPA CE ANUL TRECUT BATEA TOBA CU MARIRI DE PRETURI SUCCESIVE SI REVENIRI SPECTACULOASE MAI ALES IN PRIVINTA LOCUINTELOR NOI. DESTEAPTA-TE ROMANE!!!!!!!!!!!!!!!!! S-AU DUS VREMURILE BUNE PENTRU UNII.
#13. Gopo | 26.05.2010 | 11:25
14 (3/17)   
Altul care isi face curaj singur. Daca situatia n-ar fi tragica, ar fi un subiect bun de comedie - atatia "analisti" si "experti in imobiliare" isi tot dau cu parerea, cand de fapt ei toti au o singura parere : "piata o sa creasca" (traducere : o sa creasca preturile, ha, ha, vin fraierii sa-i jumulim :D). N-am auzit pe nici unul sa zica "bah, s-a terminat smecheria, urmeaza scaderi masive, si de preturi si la numarul de tranzactii".

Fa o plimbare prin Pipera, domnu' analist si admira zecile de casoaie ce stau si asteapta .. si stau si asteapta .... si vor mai astepta .... Si asta in Pipera, "Beverly Hills"-ul Romaniei, locul despre care toti analistii si agentii jurau pe 77 de Biblii ca va deveni mai scump, mai scump, mai scump ..
#12. A.M. | 26.05.2010 | 10:22
2 (9/11)   
Dragoteanu, tu era sa adormi pentru ca nu il intelegi. Omul asta chiar nu mai bate campii.
#11. john | 26.05.2010 | 08:29
14 (4/18)   
la raportul actual salarii/pret pe m2 raspunsul este: NEVER. dezghetare a pietii inseamna inca o scadere cu 30-50% a preturilor. acest lucru se va intampla in urmatorii 1-2 ani
#10. ciki | 26.05.2010 | 08:18
-4 (7/3)   
de saptamana viitoare
#9. tibi | 25.05.2010 | 22:14
-22 (25/3)   
cine zice ca stie cum vor evolua preturile in imobiliare e nebun , ideea e ca la un moment dat (nu se stie care) preturile o vor lua in sus , asta e sigur si bineanteles ca tot cei bogati vor avea de castigat iar saracii , ca de obicei , vor pierde. problema e ca noi avem nevoie de case pentru a avea macar batranetile linistite , e greu acum sa ma rup de chirie dar cand o sa vina doar o amarata de pensie o sa plangem. tara de hoti , sa ne construiasca statul case sa ni le vanda la pret real si am rezolvat problema dar cu base e mai greu.
#8. DRAGOTEANU Dragos | 25.05.2010 | 21:42
2 (11/13)   
Era sa adorm citind interviul lui Radu Z. E foarte misto sa fii analist si sa nu te mai prea ocupi de tranzactii imobiliare,la modul real. In rest, o sa traim in Romania exact ce au trait tarile din America de Sud dupa ce a trecut FMI - ul pe acolo...
#7. surfina | 25.05.2010 | 18:25
25 (3/28)   
Vin vremuri grele romani! De la 1 iunie incepe distractia, criza adevarata.
Preturile vor scadea in draci, insa nu oricine va mai avea bani sa cumpere ceva!
In 2011 la inceput o sa fie chiar jale!
Cat despre crestrea preturilor nu pot decat sa le spun visatorilor: treziti-va cat mai repede caci deja e prea tarziu si acum!
#6. mihai | 25.05.2010 | 16:25
17 (5/22)   
Ca oamenii cer 40000 Euro / o garsoniera de 35 m2 construita in anii 70-80 nu e o problema. Sa ceara! Insa nu se vor vinde decat la valor intre 500-700 Euro/m2. Daca vor fi in cartiere comuniste insalubre pretul poate fi si mai jos! Si nu au inceput disponibilizarile si taierile de salarii. Sa vedeti atunci jale! Caderea libera inca nu a inceput! Rabdare si tutun!
#5. ruben | 25.05.2010 | 16:06
24 (3/27)   
Specialistii lui peste se trezesc vorbind. Anul trecut spuneau ca preturile vor creste in 2010 cu 10-15 procente. Au incercat in luna martie o usoara crestere artificiala, iar acum urmeaza revenirea la preturile reale. Pretul real inseamna pretul la care poti sa vinzi, nu pretul cerut de cumparator. Degeaba cer 40.000 pe o garsoniera daca de un an nu mi-o cumpara nimeni. Un cunoscut de-al meu se chinuie de la inceputul anului sa isi vanda garsoniera din compozitorilor cu 34.000, dar nu se intrevede nicio speranta sa o dea cu banii astia. Cred ca nu va mai lua nici 30.000. Preturile reale ar fi la nivelul celor din Bulgaria, avand in vedere ca economia e pe butuci, iar salariul mediu este cel mai mic din UE.
#4. Vasile | 25.05.2010 | 15:59
16 (3/19)   
Domnule bateti campii.
O revenire a pietei inseamna cresterea numarului de tranzactii si nu neaparat cresterea preturilor.
#3. anonymus | 25.05.2010 | 14:47
13 (5/18)   
Cu siguranta, domnul Zilisteanu este impresionant.
In mod sigur, cunostintele lui de "analist/expert" imobiliar NU.
Chiar nu inteleg de ce mai este citat...
#2. anonymus | 25.05.2010 | 14:46
11 (3/14)   
La Pastele Cailor???
#1. AristotelCostel | 25.05.2010 | 14:27
19 (5/24)   
Puteati si voi sa-l intrebati pe talentatul analist imobiliar de ce n-a prevazut prabusirea pietei imobiliare.

In general impinge prognoza din primavara catre... toamna, da' asta nu inseamna ca nu ma da pe spate de fiecare data.

Care-i diferenta intre buluceala cererii din 2007 bazata pe manipulare si bani imprumutati si, respectiv, oferta de acum bazata pe executari silite?

"mai pot scădea însă pe o pantă foarte, foarte lină pentru că nu ne putem aştepta la schimbări ale volumului creşterii şi respectiv ale volumului ofertei şi atunci nici schimbările în preţ nu pot fi spectaculoase."

Despre ce volume vorbim in lipsa cererii solvabile? 2 licitatii pe alee... ajung pentru stabilirea pretului "zonei".

Restul opiniilor sunt de calibrului bunului simt al d-lui Zilisteanu. :P

P.S. Dupa criza, Romania va redeveni atractiva pentru investitori, dupa Luni e Marti, dupa Mai vine Iunie, dupa prabusiri proptite cu "initiative" guvernamentale urmeaza... realitatea :D
Adauga comentariu
Nume:*
Email:
Comentariu:*
 Doresc sa fiu informat pe e-mail de aparitia unui nou comentariu la aceasta stire
NOTA: Va rugam sa folositi un limbaj decent in comentariile pe care le lasati. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii se vor sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul media.imopedia.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Ai un comunicat de presă de publicat?

 
RSS
Primeste stirile pe e-mail

OFERTE RECOMANDATE
Baneasa , SC: 390 mp
Prelungirea Ghencea , SC: 50 mp, 1 cam.

Primul ghid imobiliar autentic! Sfaturi pentru realizarea unei tranzactii imobiliare, termeni imobiliari, financiari, precum si descrieri detaliate ale zonelor,doar pe ghid.imopedia.ro

Blog RUN
Adrian Crivii
Gabriel Alexandru
Dragos Dragoteanu
Daniel Dobre
Adrian Niculescu
Ilias Papageorgiadis

Cele mai noi si importante stiri din segmentul imobiliar iti sunt redate intr-un format inedit, menite a te tine la curent cu tot ceea ce inseamna noutati si ultimele tendinte in domeniul imobiliar, doar pe media.imopedia.ro

Ştiri imobiliare
Analize imobiliare
Evenimente imobiliare
Ghidul Prima Casă
Știri Prima Casă
Comunicate de presă
Arhiva video