Motive ale luptelor prin tribunale, cladirile de patrimoniu au devenit monumentele nimanui. Lipsa clientilor si devalorizarea pietei imobiliare au lovit in interesele „specialistilor" in revendicari.

15319-piperea.jpgParadoxal, dar criza imobiliara pare sa aiba un efect benefic asupra cladirilor de patrimoniu din Bucuresti. Asaltate in anii de boom imobiliar de reali sau falsi fosti proprietari, care incercau sa spe­cu­leze spirala preturilor imobiliare, cla­dirile de patrimoniu au primit un mo­ment de respiro din partea specu­latorilor. Din pacate, atat retrocedarea in natura a unor cladiri, astazi de patri­moniu, cat si refuzul retrocedarii sunt un proces in egala masura daunator pentru vistieria publica. In primul caz, retrocedarea in natura si „marea mi­grare institutionala" sau umana (cla­dirile fiind ocupate atat de institutii de interes public, cat si de particulari) pe care il va genera aceasta, se traduce in cateva zeci de miliarde de euro bani necesari pentru construirea de noi cla­diri. In cel de-al doilea caz, pronun­tarea de catre CEDO a hotararii-pilot im­potriva Romaniei, pentru ca nu a oferit despagubiri fostilor proprietari pagubiti de regimul comunist, va ridica factura la peste 22 de miliarde de euro, potrivit calculelor avocatului Gheorghe Piperea.

Totusi, dincolo de aspectele finan­ciare, in foarte multe cazuri retrocedarea unei proprietati si evacuarea acesteia declanseaza adevarate devastari ale proprietatilor, chiar si in cazul cladirilor de patrimoniu. Multi dintre redoban­ditori nu au bani pentru paza, intre­tinere, reparare sau reabilitarea cla­- di­rilor in cauza sau sunt interesati mai degraba de terenul de sub cons­tructie, motiv pentru care o mare parte din acestea se deterioreaza sub ochii nostri.

Nenorocirea majoritatii cladirilor de patrimoniu este faptul ca sunt ampla­sate, de regula, in zonele cele mai bune ale Capitalei. Locatia excelenta nu poate fi insa exploatata la maxim daca imo­bilul, chiar renovat, are doar o utilizare culturala sau limitata la o locuire unifamiliala. Chiar daca pana acum au fost putine cazuri dovedite, repre­zen­tantii asociatiilor de prezervare a patrimoniului arhitectural cred ca, dupa evacuare, multe imobile sunt lasate intentionat la voia intamplarii pentru ca proprietarii sa obtina ulterior decla­sificarea si chiar permisiunea demolarii constructiilor ruinate. Solutia rapida este incedierea, varianta lenta - degra­darea fortata a constructiei, prin expu­nerea interioarelor la intemperii.
Cazul 1 (nefericit), zilele noastre

Palatul Stirbey de pe Calea Victoriei se afla acum in mijlocul unor lupte date intre actualul proprietar si investitorii care il sustin, pe de o parte, si ONG-uri, pe de alta parte, care considera ca proiectul de dezvoltare imobiliara ce vizeaza aceasta proprietate pune in pericol monumentul propriu-zis.

Palatul Stirbey, fosta locuinta a domnitorului Barbu Stirbey, a fost construit in 1837, dupa planurile arhitectilor Michel Saint Jourand si Michel Maichel. In 1881, arhitectul Friederich Hartman a facut unele modificari, care insa nu i-au alterat farmecul. Imobilul a ramas in posesia familiei Stirbey pana in 1948, cand are loc nationalizarea. Atunci, bunurile (inclusiv pivnitele) revin Intre­prinderii de industrializare a vinului. In anii '50, imobilul sufera distrugeri insemnate ale decoratiilor interioare. Ulterior, intre 1954-1977, in Palat este gazduit Muzeul de Arta Populara, inlocuit apoi de Muzeul Ceramicii si Sticlei, ce va functiona pana in 1994. In 2008, la trei ani de la preluarea Palatului de catre omul de afaceri Ovidiu Popescu, sunt demolate toate cladirile (fostele grajduri) si defrisat parcul din spatele Palatului Stirbey, investitorul inten­tionand sa construiasca in loc un ansamblu imo­biliar in valoare de 150 de milioane de euro. Intre timp, in pofida puterii finan­ciare a proprietarului (con­tro­leaza Petrolimportexport, com­panie cu o cifra de afaceri de peste 120 de milioane de euro), palatul este lasat in paragina.

Cazul 2 (fericit), anii '30

Asa cum a demonstrat istoria recen­ta, meciurile intre proprietari si auto­ritatile publice rareori se soldeaza cu scor egal. De obicei, prin blaturi, pre­siuni pe linie de partid sau compli­citati inex­plicabile, castiga interesul comercial particular in dauna celui public.

Putini stiu, spre exemplu, ca celebra Casa Lipatti din bulevardul Lascar Catargiu 12 a scapat ca prin minune de demolare in perioada interbelica dato­rita... „obtuzitatii" functionarilor Prima­riei Bucuresti. Acestia au respins de trei ori proiectul unei „case de raport" cu 14 etaje (ulterior proiectul noii cons­tructii a fost redus de solicitant la 6 eta­je), propus de un membru al familiei celebrului pianist. In anul 1933, Theodor C. Lipatti a fost obligat de primarie sa refaca proiectul de trei ori pentru a se inscrie in regimul de inaltime al zonei si alte prevederi urbanistice ale timpului. Lipatti renunta in final la construirea noii cladiri, astfel pastrandu-se, pana in zilele noastre, aceasta perla arhitec­tu­rala, creatie a arhitectului Petre Anto­nescu.

Casa Lipatti, cu elemente art nou­veau, a fost construita in 1902, fiind diferita fata de stilul predilect al arhitectului, cel neoromanesc. Imobilul este reprezentativ pentru imaginea de Micul Paris al Capitalei, fiind inscris in lista de monumente ale Bucurestiului, ca multe alte case de pe Lascar Catargiu.

Casa Monteoru

Unul dintre recentele cazuri de retrocedare a vizat imobilul monu­men­tul Casa Monteoru, cunoscut ca fiind sediul Uniunii Scriitorilor din Bucuresti. In primavara acestui an, cladirea a fost retrocedata, prin decizie a instantei, mostenitorilor directi ai lui Grigore Monteoru, fostul proprietar, Ioanei An­ge­lescu si mamei acesteia, Nora-Geta An­gelescu Monteoru. Clad­i­rea fost cons­- ­truita in 1874 de Alecu Niculescu si mostenita de fratele sau, Nicolae Nicu­lescu. Casa a fost cumparata in 1883 de marele proprietar funciar Grigore C. Monteoru (1831-1898), cel care a infiintat - pe mosia sa - statiunea Sarata Monteoru din Buzau. La scurt timp de la achizi­tionarea ei, intre 1887-1889, arhi­tectul Nicolae Cutarida renoveaza radi­cal cladirea, amenajand interioarele in stil eclectic francez, cu plafoane pictate in stuc, cu lambriuri din esente rare, cu scara monumentala. In micul parc din fata casei, Grigore Monteoru a amplasat trei statui pe care le adusese din Grecia, carora li s-au adaugat inca doua, rea­lizate in 1898 de sculptorii Ion Geor­ges­cu si Ion Valbudea, infatisand agri­­cul­tura si in­dustria romaneasca (acestea din urma au disparut in 1917). Casa a fost in posesia fiicei lui Grigore Mon­teo­ru, Elena, si a sotului ei Lascar L. Ca­tar­giu pana in 1949, cand a fost nationalizata.

Casa Ioan Manu (fosta Auschnitt, actuala Becali)

Masiva casa Manu de pe Aleea Alexandru a fost construita de juristul Ioan Manu, fiu al generalului Gheorghe Manu, fiind o copie fidela a Hotelului Biron (actualul Muzeu Rodin) din Paris. Planurile au fost alcatuite de arhitectul Grigore Cerchez, constructia fiind finalizata in 1915. Cladirea a fost cumparata ulterior de industriasul Max Auschnitt, dar nationalizata si utilizata pe rand ca resedinta a lui Petru Groza, iar apoi sediu al Ambasadei Argentinei. Retrocedata mostenitorilor lui Max Auschnitt, casa a intrat in proprietatea lui George Becali, care a investit in refacerea imobilului, decorandu-l excesiv (comparativ cu originalul de la Paris) cu elemente aurite.

Primaria Capitalei va cheltui 18 milioane de euro pentru cladirile de patrimoniu

Bucurestiul a reusit sa atraga, in cadrul Programului Operational Regional Axa Prioritara 5, aproximativ 18 milioane de euro destinati reabilitarii si consolidarii unor monumente importante din Capitala. Printre acestea se numara reabilitarea si consolidarea muzeului Dr. Nicolae Minovici, consolidarea, restaurarea si conservarea Observatorului Astronomic „Vasile Urseanu", a Casei Cesianu si a Arcului de Triumf. In afara de acestea, municipalitatea a reusit sa includa Hanul Gabroveni in Mecanismul Financiar Spatiul Economic European, iar in urma restaurarii acesta se va transforma intr-un nou centru cultural. Un alt obiectiv mai vechi al municipalitatii este consolidarea cladirii Primariei Bucuresti, opera a arhitectului Mihai Antonescu.


Sursa

25 November 2010